A tökéletes motoros óra nyomábanOlvasási idő ~ 9 perc

Motoros óra

Miért is keresem én az ideális motoros óra helyes megfejtését? Idestova 5 éve annak, hogy elkezdtem órákkal foglalkozni. Kevesen tudják, de ennek oka egy puszta véletlen, pontosabban egy baleset utáni pár hetes ágyhoz kötött unalmas időszak YouTube feedjének tekergetése volt. Azonban azelőtt régi gyermekkori vágyamat kergetve motoroztam nagyjából másfél szezont, amit erősen elnyomott bennem az órák iránti lelkesedés, így nem is igazán gondoltam rá, hogy vissza kéne pattanni a nyeregbe.

Egészen egy nyár végi, kissé kiégett érzéssel telt délutánig, amikor úgy döntöttem, hogy az akkori 16570-es Rolex Explorer 2-met becserélem egy cukinak nem éppen nevezhető kétkerekűre.

Jajj, de szerettem..

Ezzel azt hiszem mostmár én is a hazai órás-motoros arcok táborát gyarapítom, ugyanis ahogy telt-múlt az idő, észrevettem, hogy az emberekben hasonló kapcsolódások figyelhetőek meg. Így véltem felfedezni, hogy a motorosok szeretik az órákat, az órások pedig szeretik a motorokat. A teljesség igénye nélkül, csak hogy pár nevet említsek, Ligetfalvi Viktor (Kronometer), Hantos László (Hantos órásműhely), Nánássy Zsolt (Nánássy órásműhely), Fehér Tamás (@darksideofthewatch) is sokszor megfordul kétkerekűn, és még sok-sok ügyfél is rendszeresen motorral közelíti meg a Time Service Bt. műhelyét a Baross utcában.

Motor – óra kapcsolat a gyártók szemszögéből

Mint azt tudjuk, rengeteg óramanufaktúra készített már motorsporttal, leginkább autózással kapcsolatos órákat. Gondoljunk csak a mára már legkevésbé autós autós órára, a Rolex Daytona-ra, azon belül is a Paul Newman féle verziókra. Gondolom a Tag Heuer féle Monaco szériát sem kell bemutatni senkinek, de talán, ha azt mondom, hogy Mille Miglia, nektek is a Chopard fog eszetekbe jutni.

Forrás: Kronometer

Azonban mára már egyre több óragyár kezd nyitni ténylegesen a motorosok közössége felé is. Számomra talán a legkedvesebb -hamarosan ki is derül, hogy miért- a Breitling Triumph kollaboráció. Az egy dolog, hogy van Triumph-os Breitling (több is), de milyen menő már, hogy van Breitling-es Triumph?!

Azonban a motoros óra kollaborációk terén sem áll meg itt az élet. A teljesség igénye nélkül létezik Ducati-s Bulgari és Fortis is, Indian ihlette Baume & Mercier, Harley Davidson-os Carl F. Bucherer (amit sajnos nemrégiben szántottak be), Isle of Man TT verseny inspirálta Bremont-ot is lehet találni, de még a Zenith-nek is ott van a speciális Pilot Type 20-je, és még a Bell & Ross is beszállt a buliba a B-Rocket modellel. Mondanám, hogy nem szabad elfeledkezni a Tissot T-Race MotoGP-jéről, de hazudnék, hisz egy vonatbalesetre se szívesen emlékszik az ember.

Akkor mégis miért keresem a megfelelőt?

Gondolhatná az ember, hogy ennyi kollaboráció mellett egyértelmű, hogy milyen merítésből kell választani. Ráadásul mivel egy 2013-as Triumph Street Triple 675 boldog tulajdonosa lettem, adná magát, hogy menjek rá egy Breitling kiadásra. Azonban több szempont miatt sem fogok.

Motoros óra
A gépállat
  • Túl drága: csak azért, hogy a motorom márkája visszaköszönjön az órámon, nem fogok többet kifizetni, mint amennyibe a motor került. Úgy gondolom, hogy egy motoros óra akkor jó, ha olcsó, és funkcionálisan betölti a feladatát. Arról nem is beszélve, hogy ha úgy alakul, hogy az ember eltaknyol (márpedig kétfajta motoros van, aki már esett, és aki esni fog), nem árt, hogyha nem egy kisebb vagyon vágódik az aszfaltnak.
  • Mechanikus: órásként az a meglátásom, hogy mechanikus órát nem hordunk biciklin, rolleren, motoron, sőt semmin, ami konstans rázkódásnak teszi ki kedvenc ketyegőnk apró, finoman megmunkált alkatrészeit. Természetesen szíved joga kedvenc Submariner-edben feszíteni a Harley Davidson-odon (gyakori duó), de csak az én zsebem fog gyarapodni a kihullott csavarok, és az előrehozott szerviz okán.
  • Vastag: bárhogy is nézem, a motoros ruházat, legyen az kabát, nadrág, sisak vagy kesztyű, passzentosak. Nem lehet bő, vagy lötyögős, mert ha elesel, egyszerűen a protektorok elmozdulnak, ami semmiképp sem jó. Ezért a vastag, bumszli órák eleve kiesnek, hisz kényelmetlenek a kabát / kesztyű alatt, ráadásul a nyomógombok is könnyen beakadhatnak.
  • Nem érzem a magaménak: volt már több Breitling-em is, de egyiket sem éreztem igazán magaménak. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs olyan, ami jó motoros társam lehetne a hétköznapokban.
Motorbalesetes Rolex, ouch. Forrás: Facebook

Így hát viszonylagosan leszűkül a kör olyan órákra, amik kvarc szerkezettel vannak ellátva, és lehetőség szerint vékonyak is. Ezekből próbálok felsorolni párat, ami többnyire teljesíti a kritériumokat, de van, amelyiknél tudnék kompromisszumokat kötni.

Breitling Aerospace Evo

Egyből szemen is köpöm magam. Azonban azt kell mondjam, hogy a lelkem már nagyon régóta vágyik egy Aerospace Evo-ra, és ha lehetek őszinte, még a korona nélkül 43mm-es méretével is megbarátkoznék. Vastagságra nem mondhatom égbekiáltónak a 10.8mm-ével, azonban fontos dolog, hogy ez a modell titán, így könnyű, nem mellesleg pedig imádom a titán órákat. Viszont mint mondtam volt, nem költenék ennyit csak azért, hogy legyen miben motoroznom. Jogosan lehetne mondani, hogy „de hát vannak olcsóbban, régebbi Aerospace-k”, viszont azoknak vagy a formája, vagy a számlapja nem igazán tetszik.

Motoros óra
A svájci G-Shock. Forrás: Breitling

Ámdebár, finoman szólva se lennék szomorú, hogyha a mindennapok sűrűjében egy ilyen ékesítené a kacsómat, szóval nincs teljesen kizárva a gondolat, hogy a jelenlegi „nagyvadam”, a zöld, 42mm-es Longines Zulu GMT-t egyszer áttranszformáljam egy EVO-ra. Ki tudja még mit hoz a jövő.

Casio F91-W

Az ultimate mindenes óra, miért is ne lenne jó benne motorozni? Az F91-W olcsó, ha úgy alakul könnyen cserélhető és beszerezhető. Tud mindent, amit egy órának tudnia kell, és aprócska méretei okán tökéletesen elfér a motoros kabát ujjában, vagy a kesztyű alatt. Úgy is mondhatnám, hogy 10/10.

Viszont úgy érzem, hogy ez egy túl egyértelmű, túl „megúszós” döntés. Ettől függetlenül jelenleg ő tölti be nálam a motoros óra szerepét, hisz akad belőle visszafogott gyűjteményemben, és előnyeit nem lehet elvitatni. Azonban jó lenne a móka kedvéért valami mást is keríteni mellé, hogy izgalmas legyen a keresés.

Moonswatch

A titkos kedvencem, úgy mindig. Legyen szó motorról, metróról, autóról, vagy bármilyen közlekedési eszközről. Már többször az egekbe magasztaltam (itt is és itt is), jelenleg is van a kollekciómban. Viszont egy biztos, ezek a kis ketyegők igencsak érzékenyek a külső behatásokra. Nem egyszer találkoztam már a problémával, hogy a nyomógombok eltörnek, leesnek, szinte minimális behatástól is. Nincs mit tenni, a biokerámia és a műanyag jelleg velejárója.

Snoopy Moonswatch

Így mivel strapabírónak nem mondanám, ahhoz viszont, hogy ne érdekeljen nem éppen olcsó, így nekem biztosan nem erre esik a választásom, engem nem fogtok látni ilyenben motorozni.

G-Shock GMW-B5000

A G-Shock széria jellemzően bumszli. Nincs ez másképp a titán, drága kiadások esetén sem, viszont mint azt már az Aerospace pontnál is olvashattátok, imádok minden órát, ami titán. Úgy gondolom, hogy az egyik „sleeper” az órák anyagfelhasználásában, minden szempontból tökéletes, és nem igazán mainstream. Volt is már ilyen modellem, többször is, árban is még a „nagyjából” megengedhető kategória, hogyha az ember jókor van jó helyen. Röviden-tömören, régóta hiányzik egy ilyen az életemből, hogyha volna lehetőségem lecsapni egyre ismét, azt hiszem nem sokat hezitálnék, és még kétkerekűn utazva is fel merném venni.

Motoros óra

Q Timex GMT

Szintén gyarapította már ilyen óra a kis dobozkámat, írtam is már róla, és ha lehetek őszinte, időről-időre rákívánok, nem is kicsit. A GMT már kényelmes, szőrt nem tépő szíjjal rendelkezik, a Pepsi színkombináció feldobja az unalmas hétköznapokat, és még vékony is, így a komfortot sem rontja. A leggyengébb pontja talán a plexi üveg, amig a cordura motoroskabát, illetve az erősebb igénybevétel biztosan kikezd, így gyakran kell polírozgatni, ami fájna a lelkemnek.

Q Timex GMT

Omega „Bond” Seamaster Quartz

Sose volt a kedvencem, és itteni említése is inkább ajánlás, sem mint gondolat a beszerzésére. Azonban logikus lépés lehet, hisz egy értékálló, svájci karóra, ami még ikonikus is, és sokan szeretik, ismerik. Vékony, jól elfér a kabát ujjában, az üvege zafír, nem karcolódik. Vízálló (amennyiben a tömítések megfelelőek), így egy nyári monszun sem teszi tönkre, egyedül az acél lünettabetét miatt aggódnék, ugyanis az könnyedén karcolódik. Mindennapokra is tökéletes társ lehet, bár én biztosan a 36mm-es verziót választanám (2561.80), számomra az mindig is szimpatikusabb volt, és még olcsóbban is megszerezhető, mint a 41mm-es testvére.

Okosóra

Minden feltételt tökéletesen lefedne, de nem. Elvből sem, amúgy sem. Csak simán nem. Az órám ne csipogjon, ne rezegjen, ne szóljon, hogy lélegezzek. Természetesen más a leányzó fekvése, hogyha valakinek az egészségügyi funkciók miatt van rá szüksége, ezesetben nem szólnám meg. Szerencsére nekem ilyenek miatt nincsen rá szükségem, de ha lenne is, egy hagyományos óra mellett hordanám.

Forrás: Szifon

Záró gondolatok

Nos, hogyha idáig eljutottál, összerakhattad a képet, hogy így egyelőre az F91-W a tuti befutóm, ameddig nem találok jobbat. Viszont a jelenlegi felsorolás nem teljes értékű, még nem hagytam abba a minden szempontból tökéletes motoros óra keresését. Vagy talán egy motoros óra kollekció lenne az igazi? Még magam sem tudom. Azonban érdekel, hogy ti, motoros-órás társaim, miben gurultok?

Vissza a kezdőoldalra

Szerző

Zsigmond Viktor
Zsigmond Viktor
Huszonéves, gyógyíthatatlan óramániás. Hobbimat iskolai szintig fejlesztettem, így néhanapján erősen kocka dolgokat is olvashattok tőlem. Órás kalandjaimat, illetve fejlődésemet igyekszem dokumentálni képes, valamint írásos formában is – előbbit főleg Instagramon, utóbbit pedig itt, az 5BAR oldalán.

Ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel heti hírlevelünkre!

Kéretlen reklámokkal nem fogunk zavarni!