,,Mi ez a néhány ketyegő? Csak nem Porsche Design? Azanyja… Már órákat is gyártanak?” Mondaná Daniel Morales egy órakiállításon, amennyiben a Taxi című film egy párhuzamos univerzumban játszódna. Ez a cikk a Porsche Design történelmét és ma is kapható órapalettáját mutatja be.
Porsche: hét betű, de annál sokkal többet jelent. Sportautókat kezdtek építeni, akármilyen szakágban neveztek mindegyiket megnyerték. Ma is gyártanak sportkocsikat, de van a palettájukon hobbiterepjáró és kapható Porsche névvel olajos hordóból készített szék, valamint ketyegők is.
Az utóbbiak története, ahogy az autóké is 1931-re nyúlik vissza, amikor Ferdinand Porsche megalapította a németesen rövid nevű Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeug-ot. Az első sikert fia, Ferdinand Anton Ernst ,,Ferry” Porsche segítségével 1948-ban, egy gmündi fűrészmalomban hozta létre, amely a 356-os nevet viselte. Az idő azonban telt és 1965-re kellett egy újabb nagy gurítás. Ezt Ferdinand Alexander ,,Butzi” Porsche, ipari formatervező vitte véghez a 911-essel.

A minden idők talán legikonikusabb formatervét megalkotó személyt egy, a cégen belüli vita következtében elbocsátották, ezért Butzinak, a célszerű design szerelmesének új munka után kellett néznie. Munkanélküliségének befejezéséül 1972-ben megalapította a Porsche Design-t, ahol órákat kezdett konstruálni.
Az első karóra a találó nevű Chronograph 1 nevet viselte. A kezdeti kiadások 1973-ban jelentek meg Valjoux (később ETA-névvel, miután beleolvadt a Valjoux az ETA-ba) 7750-es szerkezetekkel a tokjukban, a továbbiakban már Lemania 5100-at tartalmaztak. A második modell, a Compass Watch már az IWC-vel való együttműködés idejében került a piacra. A tokja kétrészes volt, így a felső óraszerkezetet tartalmazó elem felhajtásával egy iránytűt fedett fel, amihez tartozott egy leolvasó tükör a felső rész alján.
A beszédes nevű ketyegő egy IWC 375 szerkezetet tartalmazott, ami egy erősen átalakított ETA 2892 volt. Az első változatok alumínium tokot kaptak, majd váltottak a titánra. Az utolsó IWC-s Porsche Design óra az Ocean 2000 lett, egy 42.5 mm-es titán tokkal, ami egészen véletlenül pont 2000 méter mélységig vízálló.

Az IWC-vel való kapcsolatnak 1995-ben vége szakadt, a Porsche Design vekkerek ezután már az Eternanál készültek. Az együttműködés első gyümölcse a Flat Six kollekció lett, ami a Porsche legendás, az autó hátsó tengelye mögött elhelyezett hathengeres boxermotorjáról kapta a nevét. A második termés -ha már adott a gyümölcsös hasonlat- az Indicator volt, ami az első mechanikus óra, digitális kijelzővel. Ez a stopper elindítása óta eltelt órákat és perceket jeleníti meg, míg a másodpercekről egy analóg indikátorról kaphatunk információt.

A Worldtimer 2007-ben jelent meg, ami egy második időzóna megjelenítését kínálta digitális formában. 2010-ben azonban egy olyan búvárórát mutattak be Diver néven, amelynek a házát két kioldógomb megnyomása után ki lehet fordítani egy keretből. Erre azért volt szükség, mert a toolwatch szellemiség miatt egy búvárórának védenie kell magát a véletlen átállításoktól, ezért csak a kifordítás után lehet állítani a lünettán, vagy kihúzni a koronát, mivel a keret takarja.

Ez volt a Porsche Design órainak rövid története. A ketyegők mindig Butzi Porsche azon filozófiáját követik, mi szerint ,,ha megvizsgálod egy tárgy funkcióját, a formája gyakran magától értetődő lesz”.
Chronograph 1.
Az első Porsche Design óra 1973-ban került a piacra. A célszerűséget szem előtt tartva, a világon elsőként alkalmaztak PVD bevonatot a házon, a szíjon és a számlapon, mivel mindenképpen el akarták kerülni a tükröződést egy olyan órán, ami az ikonikus 911-es óracsoportjára emlékeztet.
Ma akár többféle változat között is böngészhet a leendő vásárló. Létezik 75 YEARS PORSCHE EDITION, ami a klasszikus Porsche felnit hordja rotor gyanánt a zafírüveg alatt, van Ennstal-Classic változat, ami a Schladming-Dachsteinban évenként megrendezett veterán esemény nevét viseli. Ezeken kívül található még a sorozatban GP 2023-as kiadás, amely az tervező iroda helyének GPS koordinátáit viseli a szíján és van még a legletisztultabb All-Black Numbered Edition is. Továbbá a 911 S/T, amelyet a 911-es Porsche ihletett.
Abban az esetben, ha beleunna a kedves vásárló a Chronograph 1 választékába, akkor nekik készítik a Utility limitált kiadást, ami egy Porsche Design Caliber WERK 01.240-et hordoz a házon belül, ahogy teszi azt a GP 2023 és a 911 S/T is. A többi Chronograph 1-ben is van nap- és dátum-kijelző, ez azonban tud Flyback-funkciót az egyszerű időmérés érdekében. 48 órányi járásra elegendő energiát tárol, amit egy Porsche Design Icon rotor teker bele. A többi változat a Porsche Design Kaliber WERK 01.140-et tartalmazza, amely a Flyback-funkciót nélkülözi, azonban a két szerkezet ezen kívül megegyezik.


Sport Chrono Subsecond 39
Ez a változat a Porsche Design honlapján háromszor, egyszer kékben, másszor barnában, harmadszor feketében van feltüntetve, viszont a lényegi különbég csak a számlapok és az autókban is használt bőrből készült szíjjak színében van. A nevéből is eredő 39 milliméteres titán tokban egy Porsche Design Caliber WERK 03.200 kódjelű, 25,6 mm-es átmérőjű, illetve 38 óra járást tartalékolni képes szerkezet mozgatja az egy tengelyen elhelyezkedő óra- és percmutatókat, míg a másodpercmutató egy külön kisebb segédszámlapot kapott.

Az üvege zafír, a hátlap viszont titánlappal lett lezárva, így maga a szerkezet egyáltalán nem látható. A Porsche modellekben extraként kiválasztható Sport Chrono csomag részeként járó, műszerfalon elhelyezett órának is ez adja az alapját. A Sport Chrono Subsecond 42-nek ugyanezek a paraméterei és a tulajdonságai, csak más a ház mérete, melyre a nevében is jelzett 42 (mm) utal.
1919 Globetimer UTC
El tudom képzelni, hogy milyen brainstorming lehetett azon a Zell am See-i meetingen, amikor azon gondolkoztak, hogy mi legyen a következő nagy újdonság.
’’-Stefan! Mi legyen a következő óránk neve? Valami ütős, fülbemászó név kellene, mint a C-17 Globemaster vagy a Volvo kamionok fülkéjén a Globetrotter felirat!
-Buescher úr! (a Porsche Design CEO-ja) Szerintem, ha már órát kell elnevezni, akkor legyen Globetimer.
-Fizetésemelés!”


Az 1919 Globetimer UTC 2019-ben jelent meg, featureként az egy tengelyen öt darab mutatót felmutatva. Bárcsak Schwarzkopf tábornoknak is jutott volna ilyen óra! Biztos kevésbé lett volna beszédtéma a „duplázott” óráival. Ugyanis ez a ketyegő egyszerre két időzónát tud kijelezni, a második időzónára szolgál egy mutató, a dátumot szintén egy „kar” jelzi ki, amelynek az indexei a számlapon egy külön gyűrűn helyezkednek el.
A Porsche Design Caliber WERK 04.110-et magába foglaló automata ketyegőn a tok oldalán két gombbal lehet egy-egy órányit léptetni a plusz időzónát jelző mutatón. Az üvege zafírból, míg a ház és a hátlap titánból készült, utóbbin az időzónák láthatóak, megjelölve rajta, hogy Greenwich-től Keletre vagy Nyugatra található-e az adott zóna. Az karóra létezik fekete és barna színben, kék számlappal és titán szíjjal, valamint titán betétes számlappal és fekete szíjjal.
Sport Chrono, 1919 Chronotimer Flyback Series 1 Flyback
A 42 mm-es titán tokba szerelt, Porsche Design caliber WERK 01.100-el ellátott sport-kronográf óra, 100 méternyi vízoszlop nyomását bírja el, így búvárórának megfelelő, azért is, mert tükröződés mentes zafírüveggel van lezárva az elő- és hátlapja. A Sport Chrono Subsecond 39- és 42 mm-esekhez hasonlóan az alapját adja a Chrono csomaggal ellátott Porschék műszerfali órájának.

Az 1919 Chronotimer Flyback hasonló adottságokkal rendelkezik, mint a Sport Chrono. A különbség, hogy fekete helyett fényes a tok, plusz a számlap és a szíj színe változhat barna, fekete és kék között.
A Chronotimer Series 1 Flyback mutatóit egy Porsche Design Caliber WERK 01.200 mozgatja, a zafírüvegek és a fekete titántok közé zárt szénszálas számlap felett, amin a változatosság kedvéért megtalálható a flyback-funkció két segéd-számlapja.


Ez lenne a Porsche Design órapalettája, de mégsem, ugyanis létezik óra-konfigurátoruk is. A kínálatukban nagyon sok termék van, kulcstartótól kezdve síruházaton át a hangszóróig. Mindezek mellett egy olyan konszern tagjai, amely Buggattit, Ducatit és Scaniát is gyárt. Érdekes dolgokra bukkanhat az ember, amennyiben autókedvelőként kutakodik az internet bugyraiban és közben órákra talál.
Forrás: Porsche Design
A cikk írója: Vinkovics Barnabás
Szerző

Legfrissebb bejegyzések
- 2024.01.22.CikkekPorsche Design, ami nem autó
- 2023.10.09.CikkekF1 – Harc az ezredekért
- 2023.08.06.CikkekA Louis Vuitton Tambour, teljesen újragondolva