Hogyan vált egy diplomamunka egy nemzetközileg ismert óragyártó márka alapjává? A Beaubleu alapítójával, Nicolas Ducoudert-Pham-al készült exkluzív interjúban bepillantást nyerhetünk az óráik mögött rejlő inspirációba, filozófiájukba és a francia óragyártás modern reneszánszába.
Az interjú során megismerhetjük, hogyan kapcsolódik a párizsi kreativitás Charles Baudelaire híres gondolatához: „A szépség mindig különös.” Felfedezhetjük, mitől lesz a Beaubleu órák dizájnja egyedi, miért választják őket azok, akik valami igazán különlegeset keresnek, és hogyan formálják a vásárlók maguk is az új kollekciókat.
Mi inspirált arra, hogy elindítsd a Beaubleu márkát?
Az első ötletem nem is egy óra vagy óramárka volt, hanem egy diplomamuka, amit a tervezői (design) iskolámban írtam. A téma pedig az üresség, mint önálló anyag koncepciója volt. Az akkori kutatásom eredményeire és az órakészítés iránti szenvedélyemre alapozva 2016-ban terveztem egy órát, amelyben kör alakú ikonográfiát alkalmaztam, és ez a diplomaprojektemre vezethető vissza, ahol ugye az idő értelmezését vizsgáltam.

Hogyan találtad ki a “Beaubleu” nevet?
Úgy gondolom, hogy egy márkanévnek inkább egy kreatív filozófiát kell tükröznie, mintsem pusztán az órák ötletét. Mindig is lenyűgözött és inspirált Charles Baudelaire francia költő idézete: „Le beau est toujours bizarre” azaz „A szépség mindig különös”. Végül Baudelaire után a Beaubleu név a „Beau” (szép) és „Bleu” (kék) szavainak összevonásából alakult ki, amely a párizsi szimbolikus színre utal. Ez a „párizsi különcség” testesül meg a „Beau-Bleu” névben.
Mi teszi a Beaubleu órákat egyedivé más márkákkal szemben?
Hét évvel ezelőtt talán csak a Beaubleu kör alakú mutatóit emeltem volna ki, amelyek az órát azonnal felismerhetővé teszik, még logó vagy felirat nélkül is. Ma a Beaubleu órái az idő fogalmával játszanak és kérdőjelezik meg azt. Az órákat először egy élményként tervezzük, az esztétika csak utána következik.

Hogyan jellemeznéd az óráid tervezési filozófiáját?
Gyakran azt képzeljük, hogy az óra elsődleges anyaga acél vagy nemesfém. Számomra azonban maga az idő az anyag. Az idő olyan anyag, amely sokféle formát ölthet – nyúlhat, megállhat, lebeghet vagy darabokra törhet. Minden alkotásnál az idő egy aspektusát választom, és fordítom le egy órára. Például a „Seconde Française” (Francia Másodperc) az idő azon másodpercét helyezi középpontba, amely mindig jelen van, de ritkán lényeges a mindennapi életben (kivéve például tojásfőzéskor).
Formailag a tervezésem sokat fejlődött. Kissé eltávolodtam első szerelmemtől, az autótervezéstől, annak éles, feszes vonalaitől. Az esszenciáját azonban megtartottam: a fény manipulálását. Egy autó vagy jelen esetben egy óra tervezésekor is azt hiszed, az objektum formáját rajzolod meg, valójában azonban a rávetülő fény és tükröződések kialakítása a lényeg. Ez a megközelítés határozza meg az alakját, miközben bármilyen szögből lenyűgözővé teszi az objektumot.
Milyen kihívásokkal szembesültél a Beaubleu elindításakor?
Az első kihívás az volt, hogy találjak olyan kézműveseket, órakészítőket és gyártókat, akik elég „őrültek”, hogy vállalják a projektet. Egyeseknek a mutatók jelentették a legnagyobb technikai akadályt, nem a tok kialakítása; másoknak pedig fordítva. Végül találtam egy partnert, aki a kihívásokkal együtt elvállalta a feladatot, hogy közösen készítsük a Beaubleu órákat.
A második kihívás az volt, hogy az üzlet indításával járó magányt kezeljem. Igaz, hogy egyedül gyorsabban lehet haladni, és sok mindent meg lehet valósítani egy projekt életre keltéséhez, de amikor egy kis projekt márkává fejlődik, az, hogy nincs csapat, amely megkérdőjelezne vagy akivel megoszthatnád a sikereket, a vállalkozói lét rejtett hátránya lehet. Ma már boldog vagyok, hogy teljes csapat áll mögöttem.

Hogyan látod a Beaubleu márka jövőjét az óragyártásban?
Most, hogy közelítünk a 8 évhez, már merünk a következő 10-15 évről álmodni. Még mindig nincsenek befektetőink, és nem vagyunk nyomás alatt – ez igazi luxus. Tudva ezt, évről évre építjük a márkát, és egyre több országban kínáljuk termékeinket. Ha egy projektre nincs időnk, áttoljuk a következő évre. A Beaubleu egyre nagyobb elismerést kap, különösen a GPHG (Genfi Óraipari Nagydíj) jelölésünkkel.
Mi volt a víziód a Beaubleu márkával kapcsolatban, amikor elindítottad a céget? Összhangban van ez a jövőbeli céljaiddal?
Őszintén szólva, eleinte egyáltalán nem voltam biztos benne, hogy működni fog-e a projekt vagy a design. Egy korábbi koncepciómat terveztem újra, miközben integráltam a szakdolgozatom következtetéseit. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy időmérési és óragyártási élményt kínáljunk, akár logóval vagy márkanév nélkül is.
Néhány évbe telik, mire igazán megérted, mit csinálsz, és finomítod a víziódat – nemcsak tervezőként, hanem márkatulajdonosként és csapatként is. Ez arról szól, hogyan csavarod meg az általános elképzeléseket. Az „ez evidens” mentalitás megkérdőjelezése nemcsak a mutatókra vagy a tok kialakítására vonatkozik, hanem arra is, hogyan építjük a kapcsolatokat, mutatjuk be az alkotásokat, vagy akár hogyan szervezzük meg a heteinket.

Kik a Beaubleu órák célközönsége? Hogyan segíthetünk mi (5bar.hu) a márka népszerűsítésében?
Két nagyon különböző, mégis egymást kiegészítő közösségünk van. Az első csoport nem óragyűjtőkből áll – ők egy minőségi automata órát keresnek, amelyet a szomszédjuk nem biztos, hogy birtokol. Az ő mentalitásuk az: „Ha csak egy órám lesz, az legyen valami különleges.”
A második csoport lelkes gyűjtőkből áll, akik gyakran birtokolnak csúcskategóriás órákat (például Moser, Jaeger, Cartier stb.), és valami merészebbre vágynak – egy kevésbé klasszikus, de mégis megfizethető órára.
Nagyszerű látni, amikor ez a két közösség találkozik rendezvényeinken. Tanúi lehetünk annak, ahogy az óra iránti lelkesedés megszületik egyesekben, míg mások megosztják szenvedélyüket. A márka népszerűsítésében segíthettek azzal, hogy nemcsak a Beaubleuről, hanem a francia óragyártásról is beszéltek. Franciaország az óraipar szülőhelye, és most egy igazi újjáéledés zajlik!
Milyen szerepet játszanak a fenntarthatósági és etikai gyakorlatok nálatok?
Úgy vélem, hogy az óragyártás természeténél fogva fenntartható, hiszen alapelve az, hogy az órákat meg lehet javítani, és megfelelő gondoskodással túlélnek minket. Jobban szeretem a magas minőségű bőrt és acél csatokat, amelyek meghosszabbítják az óra élettartamát, mint a szintetikus bőrt, amely egy évig sem tart ki. Az óragyártásban akkor szennyezünk, amikor kidobjuk a dolgokat.
A munkafolyamatainkban törekedtünk arra, hogy partnereink többsége Párizsban vagy Franciaországban legyen. Ez nemcsak természetesen csökkenti a szállítási hatásunkat, hanem egyszerűbbé és gyorsabbá is teszi a folyamatokat. Most, hogy nemzetközileg terjeszkedünk, tervezzük néhány műhely megnyitását, hogy összevonjuk a szállítmányokat, csökkentve a költségeket és a kibocsátást.
Megosztanál egy emlékezetes pillanatot vagy mérföldkövet a Beaubleu történetéből?
Nem maga a mérföldkő volt a legfontosabb, hanem az, ahogyan megéltem. 2023 végén kitűztünk egy szimbolikus célt: eladni 3000 órát az év során. Egy nap az egyik csapattag hirtelen felkiáltott az irodában: „Mindenki álljon meg! (Csend.) Most adtuk el a 3000. óránkat!” Abban a pillanatban mindenki felállt, hogy gratuláljon egymásnak és ünnepeljen – számomra ez szürreálisnak tűnt. Látni, hogy az egész csapat ennyire elkötelezett és büszke magára, fantasztikus volt. Személy szerint rájöttem, hogy ez a vállalkozói lét egyik igazi öröme!

Hogyan tartasz lépést az óra design aktuális trendjeivel?
Nem tartok. Miután dolgoztam hagyományos óragyártóknál, észrevettem, hogy a kreatív szikra ritkán (ha egyáltalán) származik a tervezőktől vagy a művészeti igazgatótól – szinte mindig a marketingosztálytól vagy a gyártástól jön. Ezért tudatosan kerülöm a trendek követését.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs ránk hatása – akár a sajtóból, reklámokból, akár más forrásokból érkező impulzusok révén. De igyekszem távol maradni ezektől, hogy saját szándékaim szerint alkothassak. Néha a design illeszkedik az aktuális trendekhez, néha nem, de ez nem igazán befolyásolja a Beaubleu növekedését.
Milyen tanácsot adnál fiatal vállalkozóknak, akik saját márkát szeretnének indítani?
Akár óramárka, akár más vállalkozás indításáról van szó, a tanácsom az, hogy kezdetben állítsd magad kihívást jelentő helyzetek elé. Eleinte hajlamosak vagyunk mindent tökéletessé tenni – tökéletes cselekvési terveket, üzleti terveket készítünk, maximális biztonságot keresünk (például megtartjuk a jelenlegi munkát, sok befektetőt/magántőkét vonzunk be stb.). Sajnos, ha a tökéletes körülményekre vársz, túl sok időt veszítesz, nem tudod időben tesztelni a projektet, és elveszíted az alkalmazkodás és a gyors fejlődés képességét a kezdeti szakaszban.
A legfontosabb dolog az, hogy cselekedj – minél többet. Ez ellentmondásosnak hangozhat, de eleinte a mennyiség fontosabb, mint a minőség. Lesz időd finomítani a márkádat, kommunikációdat és üzleti stratégiádat. A legnagyobb előny az induláskor az, hogy mivel még nem vagy ismert márka, senki sem fog rád haragudni, ha irányt váltasz. Az első három évben körülbelül 15 olyan stratégiát és ötletet tartottam a Beaubleu DNS részének, amelyek 3 hétig, 4 hónapig vagy akár 2 évig működtek – de ma ezek többsége teljesen eltűnt, és senki sem emlékszik rájuk vagy törődik velük.
Mennyire fontos a vásárlói visszajelzés a márka fejlesztése szempontjából?
Olyannyira fontos, hogy a második kollekciótól kezdve minden vásárlót meghívtunk, hogy közösen alkossák meg a következő kollekciót velem. Mielőtt újságírók vagy viszonteladók látnák, a vásárlók lehetőséget kapnak arra, hogy megtekintsék az új ötleteimet, vázlataimat, inspirációimat és dizájnkoncepcióimat. Ettől a ponttól kezdve minden kollekciót ők és a csapat hoznak létre.
Két monológ nem alkot párbeszédet, ezért rendszeresen kapcsolatba lépünk velük, és kommunikálunk különböző témákban – legyen szó óragyártásról, kollekciókról, bőrről, művészetről vagy másról – a klubunkon és annak privát eseményein keresztül.

Mesélnél a Beaubleu órák gyártási folyamatáról?
A folyamat meglehetősen klasszikusan kezdődik. Először különböző formákban vázolom fel az órát, és képeket, anyagokat gyűjtök az ötleteim illusztrálására. Ezután félig realisztikus látványtervet készítek, és megvitatom a 3D modellezőmmel. Miután átnéztem a műszaki tervemet, megosztom azt a gyártásvezetővel, aki napi kapcsolatban áll a kézművesekkel és órásmesterekkel.
Gyakran a gyártásvezető technikai módosításokkal tér vissza, amelyek nem befolyásolják az óra esztétikáját – minden kézművesnek megvannak a maga eszközei és technikái, így a tűrések és konstrukciós részletek esetenként igazítást igényelnek. Miután a terveket véglegesítettük, próbadarabokat készítünk, hogy teszteljük a speciális felületeket, színeffekteket vagy fényreakciókat. Ezután több prototípust gyártunk a végleges dizájn érvényesítésére. Ezeket különféle teszteknek vetjük alá, majd Raphaël, a mesterórásunk összeszereli és szétszedi őket, hogy ellenőrizze az alkatrészek integritását – és természetesen viseljük is őket.
Mi volt a legnagyobb kihívás, amivel fiatal vállalkozóként szembesültél a luxusórák iparágában?
A legnagyobb kihívás egy (remek) csapat felépítése volt. Ahogy korábban említettem, egyedül dolgozni gyorsabb, de idővel szükséged lesz olyan emberekre, akik hisznek a kalandban. Ez természetesen hatalmas kockázat valaki számára, hogy egy korai szakaszban lévő projekthez csatlakozzon, ahol nincs garancia arra, hogy a vállalat hat hónap múlva is létezni fog.
Megtalálni azokat az embereket, akik elengedhetetlenek az úthoz, és ugyanolyan elkötelezettek a projekt növekedése és építése iránt, mint te, rendkívül nehéz – különösen, ha hosszú távú vízióval rendelkezel (15–20 évre előre). Ma én vagyok a világ legboldogabb alapítója – egy hihetetlen, nyolc fős csapatom van!
Milyen szempontokat részesítesz előnyben egy új óramodell tervezésekor?
Három fő szempontot tartok szem előtt:
– Az idő leolvasásának élménye: Legyen szó másodpercmutatóról, lebegő mutatóról vagy rejtett GMT-ről, egy óra birtoklása ma már nem csupán az idő mutatásáról szól – inkább egy tárgy élményéről.
– A számlap textúrája: Egy tárgy tervezésekor figyelembe kell venni az esetleges unalmat vagy monotóniát. Természetesen az első hónapban vagy évben szeretni fogod az órád, de hogyan tarthatod fenn ezt az érzést 5, 10 vagy 15 év múlva (az érzelmi értéken túl)? Ezért koncentrálok a számlap domborulataira és árnyalataira, alapvetően a fény játékával. Ennek eredményeként a számlap más-más módon tárul fel a fény intenzitásától, színétől vagy irányától függően. Ezek a mikrovariációk lehetővé teszik, hogy új aspektusokat fedezz fel az órádban, és talán meglepjenek.
– Az alakzatok harmóniája és az alkatrészek integrációja: Nagy figyelmet fordítok az alakzatok minőségére és az óra különböző részei közötti kapcsolatra. Még akkor is, ha az inged vagy a kabátod eltakarja az óra tetejét, annak felismerhetőnek kell lennie, és rejtett részleteket kell felfedezned.

Hogyan kezeled a versenyt a már bejáratott luxusóragyártókkal szemben?
Nem kezelem – teljesen más piacon mozgunk, talán más közönségnek is szólunk. A legtöbb bejáratott márkával nem ugyanúgy működünk, és nem is rendelkezünk hasonló költségvetéssel. Ehelyett arra koncentrálunk, amit ők nem tudnak megtenni méretük miatt: agilitásra, gyors fejlesztésekre, szoros kapcsolatokra a nagyköveteinkkel és bátrabb dizájnokra, kommunikációra.
Fiatal márkaként ez a rugalmasság megmarad, de úgy gondolom, hogy ezzel egyfajta „Beaubleu-módszert” építünk.
Milyen hosszú távú céljaid vannak a Beaubleu márkával kapcsolatban?
Az, hogy még 20 év múlva is itt legyünk, ugyanazzal a csapattal. Ez az igazi cél. Nem számít, hogyan érjük el, hány órát adunk el, vagy hány kereskedővel dolgozunk együtt. A hosszú távú célok álmodozásra valók, és mi bizony álmodozunk!
Rövidebb távon szeretnénk Beaubleu butikokat a világ néhány kontinensén, és ki szeretnénk terjeszteni a víziónkat más területekre, például a design világába.
Hogyan biztosítjátok a Beaubleu órák minőségét és kidolgozottságát?
Jelenleg nem követjük aktívan az utószolgáltatásokkal kapcsolatos problémákat, mert ezek annyira ritkák. Az ilyen ritka problémák nyomon követése több időt igényelne, mint a már alacsony hibaarány további csökkentése. Lényegében arra figyelünk, hogy a távolság az ügyfél, a gyártás és az érintettek között a lehető legrövidebb legyen.
Ha valaki észrevesz egy tervezési részletet vagy javaslatot tesz egy fejlesztésre, azt közvetlenül a csapatnak közvetítjük, és megvitatjuk a kézművesekkel. Még sokat kell bizonyítanunk, ezért gondoskodunk arról, hogy a minőség meghaladja azt, amit az emberek az ár alapján várnának. Például az Ecce órád fülei különálló elemek, amelyek a tokhoz vannak rögzítve, de nem fogsz hézagot látni a két darab között. Ez az egyik gyártási szabvány, amelyet szigorúan betartunk.

Mit várhatunk a Beaubleu-től a következő években? Vannak új projektek vagy modellek a láthatáron?
Szeretjük csavart vinni az óragyártás és a dizájn különböző aspektusaiba, így számíthatsz új állandó kollekciókra, együttműködésekre, és olyan dolgokra, amelyeket „Beaubleu-komplikációknak” neveznék. Lépésről lépésre terjeszkedünk az Egyesült Államokban, Japánban és Európában. Sok minden készülőben van!
Hálásan köszönjük, hogy időt szántál ránk és betekintést engedtél a Beaubleu színfalai mögé!
A márka honlapját itt találod, magyar nyelvű írásainkat pedig a Beaubleu kategória alatt.
Szerző

- Jó pár éve annak, hogy magával ragadott az órák világa. Kezdetben gyűjtöttem, majd fotóztam őket. Később órás témájú podcastel is foglalkoztam, valamint angol nyelvű órás bemutatókat is írok. Az 5BAR keretein belül pedig magyar nyelvű írásaimat olvashatjátok csupa olyan órás témában, ami engem igazán érdekel.