Formula-1, a száguldó cirkusz. Húsz pilóta versenyez az ezredmásodpercekért, idén a 24 hétvégésre tervezett versenynaptár eddig soha nem látott időnyomásba kényszeríti a tíz istállót. A csapatok hétvégéi percre ki vannak számolva és mivel kiváló szponzorlehetőség, minden egyes istállónak van egy támogatója. A legtöbb csapatnak ketyegők formájában, egyeseknek pedig, még a tűzálló kesztyűn is van róla fotó.
Sajnos a COVID-19 korlátozásokra hivatkozva a kínai, míg a monszunszerű esőzések miatt az imolai verseny maradt el, ettől függetlenül a rajongók kapnak élvezetes futamokat. A csapatokról és a hozzájuk tartozó időmérőkről hoztam egy felsorolást, amely remélem érdekesnek bizonyul majd az olvasók számára, de előbb nézzük a „toronyórát”!
A ,,toronyóra”
A Formula-1 első hivatalos óra-szponzora a Longines volt, 1982-től egy évtizeden át szállították az órákat, de előtte jóval korábban, 1950-ben az első nagydíjon, már a Heuer volt a pálya szélén az időmérő. A Longinest az immár TAG Heuer követte, amit az Hublot folytatott 2010-ben. Őket viszonylag gyorsan 2013-ban váltotta az azóta is főszponzor, a Rolex. A Paddock-ban külön háromszögletű-obeliszken elhelyezett emberfejnél is nagyobb órákat helyeztek el. A rajtprocedúrát mindig az a képsor zárja, ahogy a boxutca végén egy Rolex-arculatnak megfelelő zöld ,,tornyon” egy LED tábla felett elhelyezett Rolex egészre vált.

Nézzük meg együtt, hogy milyen csapatokból tevődik össze a mezőny!
Alfa Romeo Stake
Az 1910-ben alapított, a Milánó melletti Areseben székelő autógyár nevét csak viselő (a Stake, online kaszinóval kiegészülve), Sauber versenycsapat óraszponzora a Rebellion-Timepieces. Egy igen fiatal, 2008-ban a svájci Leman-tó partján alapított márkáról van szó, amely manufakturális méretekben gyárt, rendkívül kicsiny darabszámban órákat.
Az istálló mindkét pilótája, Valtteri Bottas és Zhou Guanyu is Re-Volt C43-ast hord. A C43 a versenygép kódjára utal. Az 50-50 darabos szériákban kiadott órák tokjainak oldalán, a pilóta neve és rajtszáma a versenyautóról vett egy darabra van rágravírozva.
Aston Martin Aramco Cognizant- Girard-Perregaux
A lóherezöldben versenyző csapat hivatalos óramárkája a Girard-Perregaux. Míg Lance Strollnak egy Laureato Absolute Chronograph Aston Martinja van, addig a mezőny rangidősét, Fernando Alonsót általában nem lehet órában látni, amennyiben igen akkor viszont egy Richard Mille RM67-02 Fernando Alonso Editiont hord. A zöld kerámia házba egy önfelhúzó szerkezetet építettek, ami 54 órányi járástartalékot biztosít.
A számlap és a szíj is British Racing Green, így megegyezik a csapatszínekkel. Az óra tokja titán és a versenyautóból származó karbon felhasználásával készült, ahogy a szíjnál is használtak szénszálat.
BWT Alpine F1 Team- Bell & Ross
Az Alpokban rendezett versenyekről elnevezett francia csapat két pilótája -Esteban Ocon és Pierre Gasly- a Bell & Ross által 500 darabos limitált példányszámban előállított BR 03-94 A521 névre hallgató, 42 mm-es órákat hordja. A mechanika egy BR-CAL.301. automata szerkezet egy szatén-polírozott tokban.
Az üvege zafír, tükröződésmentes bevonattal. Az óra típusnevének a végén az A521 a 2023-as idényben versenyeztetett autójuk kódja. A másodpercmutatón elhelyezték a régmúltba visszanyúló, -Jean Rédélé által alapított, többek közt az A110-zel Ferjáncz Attila által is- rallye sikereket arató csapat lógóját.
McLaren F1 Team- Richard Mille
A papaja-színbe öltözött csapat 2016 óta működik együtt a svájci óragyártóval. Az együttműködésük egyik gyümölcse a machesteri egyetem fizikusaival közösen tervezett, 2017-ben kiadott RM50-03, amely a kiadásának időpontjában a legkönnyebb automata óra volt a maga 40 grammjával, szíjjal együtt. A tokot grafén felhasználásával készítették, ami egy egyetlen atom vékonyságú grafitlemez.
Ezzel egy új anyagot hoztak be az óragyártás világába. A számlapon lévő indikátorok segítségével leolvasható az órában tárolt mechanikus energia mennyisége és erőssége. A Formula-1-es versenyautó kerékcsavarjára emlékeztető korona megfelelő felhúzásával, 70 napnyi járástartalékot lehet biztosítani, amiről szintén a V6-os elrendezésű versenyautómotor szívócsatornájára hasonlító tokban elhelyezett indikátorról ad információt.
Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team- IWC SCHAFFHAUSEN
Az affalterbachi gyökerekkel rendelkező, de a Breckleyben és Brixworth-ban székelő istálló partnere az IWC SCHAFFHAUSEN. Együttműködésük 2013-tól, a csapat visszatérésének 3. évétől kezdődik. 2014-ben kiadták a Ingenieur Chronograph Edition Lewis Hamilton 250 példányszámos szériát.
Lewis Hamilton 5.világbajnoki címének megszerzését követően a Pilot’s Watch TOP GUN Perpetual Calendar “Boutique Edition” -el gratulált, majd 2019-ben kiadták a “Lewis Hamilton” Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Edition-t, aminek a tervezésénél maga Lewis is besegített.
Az IWC a csapattal magával való együttműködés keretében kiadta a PILOT WATCH CHRONOGRAPH 41 EDITION ’’MERCEDES-AMG PETRONAS FORMULA ONETM TEAM” szériát. A 41 mm átmérőjű titán házba egy saját gyártmányú, 46 óra járástartalékkal rendelkező, automata szerkezetet helyeztek. Az elő- és hátlapját konvex és tükröződésmentes zafírüveggel fedték le.
Lewis Hamilton és George Russel is viszont, mind a ketten, még a tűzálló és pulzoximéterként is funkciónáló kesztyűjükön is Big Pilot Watch-ot hord, aminek egy 43 milliméteres tokban van egy automata szerkezete, amely 60 órányi járást tud tartalékolni. A szép “rövidnevű” PILOT WATCH CHRONOGRAPH 41 EDITION ’’MERCEDES-AMG PETRONAS FORMULA ONETM TEAM”-hez hasonlóan ennek is az elő és hátlapjait konvex zafírüveggel zárták le.
Scuderia Ferrari- Richard Mille
A Scuderia Ferrarit 1947-ben alapította, az Alfa Romeoból kilépő Enzo Ferrari. A nevével fémjelzett legendás versenycsapat a legsikeresebb istálló: tizenöt egyéni világbajnoki címet szereztek pilótáik és tizenhat konstruktőri világbajnoki címet szerezett, maga a csapat.
A Richard Mille-el 2021-ben létrehozták a világ legvékonyabb karóráját az RM UP-01-et. Az óra fejlesztése több, mint 6000 munkaóra volt, ami több évet emésztett fel, több tucat prototípust készítve. Az ultralapos, 1,75 mm vékonyságú óra koronakulcsos felhúzású, mivel így is vékonyabb tud lenni.
A számlapon óra- és percmutatók és egy funkcióválasztó található, amin a felhúzás és az idő beállítása között lehet választani, egy felhúzással 45 óra 10% járástartalékot lehet szerezni. Maga az karóra anyaga egy 90%-ban titánt, 6%-ban alumíniumot, 4%-ban vanádiumot tartalmazó ötvözet, amely elviseli az 5000 G-erős gyorsulást is. A vékonyság érdekében a számok, valamint az azokat helyettesítő rovátkák lézer-martak.
Oracle Red Bull Racing- TAG Heuer
A 2004-ben alapított istálló, 2016 óta működik együtt a TAG Heuerrel. 1971-ben kötötték meg először azt a szerződést a Heuer és a Ferrari között, amely megnyitotta az utat a nem autóipari vállalatoknak a száguldó cirkuszba. Olyan legendás versenyzők hordták óráikat, mint az argetín Juan Manuel Fangio, vagy a brazil Aytron Senna, de filmsztárok is hordtak Heuert, mint például a King of Cool, Steve McQueen. Az alapító Edouard Heuer nevéből származik a Heuer, a TAG pedig, a Techniques d’Avant-Garde holding társaság rövidített alakjából áll össze.
Az együttműködést megünnepelvén kiadtak egy TAG HEUER FORMULA 1 RED BULL RACING SPECIAL EDITION szériát, ez egy 43 mm-es acéltokba rejtett kvarc szerkezettel működtetett, 200 méterig vízálló karóra. A szíja lehet gumi, valamint lehet acél is. A számlapon van a szokásos óra-, perc-, másodperc- és dátumkijelző mellett, tizedmásodperc-, másodperc- és harmincig skálázott számláló.
Williams Racing- Bremont
Az 1977-ben Frank Williams által alapított csapat 7 világbajnoki címet hozott össze. A pilótái, mint például Nelson Piquet, Alain Prost vagy Nigel Mansell.
A Bremonttal 2022-ben létrehoztak egy WR-22 nevű szériát, ami egy 200 méter mélységig vízálló, 43 mm-es tokot kínál, zafírüveg hátlappal. A módosított Calibre 13 ¼’’’ BE-53AE szerkezet 43 óra járástartalékkal rendelkezik, a rotorja a Williams Racing 2022-ig használt 13 hüvelykes felnijét ábrázolja. Az óra szíja lehet acél vagy alcantara. Akárcsak a Red Bullnál itt is a csapat mindkét pilótája ilyet hord.
A szemfülesek észrevehették, hogy a Scuderia Alpha Tauri és a Moneygram Haas F1 Team kimaradt a felsorolásból. Ennek az az oka, hogy ezeknek a csapatoknak nincs hivatalos óra-szponzora. Ez az órás- és az autós-világ összefonódásának jéghegyének csúcsán az „olvadt víz”.
Elég csak példának felhozni a Breitling és a Bentley kapcsolatát, vagy a Maseratik műszerfalán hagyományosan ott lévő ovális számlapú időjelzőt. Magyar példát is felhozva az IWC támogatja a HK Engineeringet és általa, a leghíresebb veteránversenyeken indított, Szavéri Zoltán által versenyformában tartott Mercedes-Benz 300 SL ,,sirályszárnyas merci” versenyautót. Remélem az „órafanok” kedvet kaptak a Formula 1-hez is, hogy betekintést nyerjenek az autók világába, mely egy mesés összefonódás az időmérők univerzumával!
Borítókép forrás: carlthompson.co.uk
A cikk írója: Vinkovics Barnabás
Szerző

Legfrissebb bejegyzések
- 2024.01.22.CikkekPorsche Design, ami nem autó
- 2023.10.09.CikkekF1 – Harc az ezredekért
- 2023.08.06.CikkekA Louis Vuitton Tambour, teljesen újragondolva