A történelem első karórája és az óragyártásban kulcsfontosságú szerepet betöltő márka, Louis Cartier nevéhez fűződik. Sokat olvashattunk már a Santos ketyegőről, de most nézzük az embert, aki megálmodta az órásvilág egyik kiemelkedő szerzeményét.
Az 5bar magazin online hasábjain „Az óraipar meghatározó alakjai” címmel cikksorozatot indítottunk, ahol időnként bemutatjuk egy-egy kiemelkedő személyiség életútját és hatását kedvenc iparágunkra, az óragyártásra vonatkozóan. Ezúttal Louis Cartier személye kerül górcső alá.
Induljunk kicsit messzebbről!
Louis-Francois Cartier (Louis nagyapja) 1847-ben átvette mestere műhelyét, majd megalapította a Cartier vállalkozást. Louis-Francois számára nagyon fontos volt, hogy mindenki a minőséggel kösse össze a nevét és mesés ékszerek, zsebórák, archát és obszidián kámeák, ezüst teáskészletek kapjanak helyet a kínálatban.

A Cartier vállalkozás ügyfelei között királynő, uralkodó, valamint hercegek, hercegnék sorakoztak és egyre ismertebbé vált a márkanév. Francois fia, Louis Alfred Cartier 1871-ben dobozokat szorongatva elhagyta Párizst és Londonban népszerűsítette, valamint eladta az ékszereket. Érdeklődött a szakma iránt, valamint sokat segédkezett az édesapjának és hasznára vált, ahogy teltek az évek.


Louis-Joseph Cartier
Louis Cartier élete mindenben különbözött apai nagyapjáétól. A szűkös és zsúfolt Guermonprez házban felnőtt gyermekekkel ellentétben a kis Louis nyugodtan szaladgálhatott, mert bőven akadt hely és volt személyzet is, aki kiszolgálta. Persze azért akadtak gondok, ugyanis édesanyja Alice igen konok természetű feleség volt, akinek nem az anyaság volt a felemelő boldogság.
Ennek ellenére Louisnak született még 3 testvére és bővült a család, így Pierre Camille 1873 márciusában érkezett, 1884-ben Jacques-Théodule és egy évvel később a fivérek imádott kishúga, Suzanne.
Az ifjú Louis Cartier kíváncsi természetű, kreatív fiú volt, akit minden érdekelt, az új találmányoktól az ősi civilizációkon át a természettudományokig és formatervezésig. Tanárai jószívű, de gyakorta mogorva gyermeknek tartották, aki fittyet hány minden megjegyzésre, amelyet a jellemére tesznek. Sokszor álmodozónak titulálták és milyen ironikus, hogy pont ez a jellemvonás tette lehetővé, hogy a versenytársait maga mögé utasítsa.
Édesanyjuk betegeskedés és kimerültség miatt szanatóriumba került, így apjukra és nagyapjukra maradtak a gyerekek. A tizenéves fivérek tudták, hogy egyszer át kell venniük majd a céget és sokszor játszottak el az „oszd meg és uralkodj!” gondolattal. A fiúk arról álmodoztak, hogy a Cartier nem csak Párizsban, hanem az egész világon jelen lesz.

Ebben a tudatban nevelkedtek a fivérek és Alfred a legidősebb fiának talált egy jegyest, aki még nagyobbá tehetné a Cartier nevet. A Worth divatház azzal vált híressé, hogy forradalmasította a párizsi divatot, azonban a Cartier cég nem volt elég széles körben ismert. Így az ifjú Louisnak, akarata ellenére feleségül kellett vennie Andreé-Caroline Worth kisasszonyt.
A párizsi Madeleine-templomban eskették össze a 23 éves vőlegényt és 16 éves menyasszonyát 1898. április 30-án, pedig Louis az utolsó pillanatig harcolt édesapjával az érdekházasság ellen. Megállapodtak a férfiak, hogy amennyiben Louis mégis el akar majd válni, akkor apja engedélyezni fogja, de csak 10 év házasság után.

Az esküvő évében apa és fia, Alfred és Louis társultak és megalapították a Cartier et Fils (Cartier és fia) vállalkozást, majd egy évvel később a Cartier a Boulvards des Italiens-ről a Rue de la Paix 13-ba költözik. Louis igazán kreatív és újító volt, ezért a munkásságának köszönhetően a 18. század ihlette gyémánt-platina ékszerei a „Cartier-stílus” megjelenéséről tanúskodtak.
Andrée-Caroline 1899 telén bejelentette a gyermekáldást és 1900. augusztus 9-én megszületett egyetlen csemetéjük Anne-Marie Cartier. Lánya születése ellenére sem működött jól a házasságuk és Louis közben megállás nélkül munkálkodott. Pár évvel később, pedig elérkezünk az órásvilág kiemelkedő pillanatához, amikor megszületett az a bizonyos Santos karóra, amelyről szinte minden olvasónk hallott már.
Louis hatalmas érdeklődést mutatott a repülő gépezetek forradalmian új gondolata iránt, hogy az arisztokratikus Aéro Club tagja lett, melynek alapítói között Alberto Santos-Dumont is helyet kapott. Louisnak a pályája elején Dumont pilóta volt az egyik legismertebb ügyfele és neki készítette el a mai értelemben vett legelső karórát. Így került fel az óraipar meghatározó alakjai közé és tette le névjegyét.

Természetesen Cartier remek és kreatív ékszerész volt, de nem órásmester. Ezért a 43 éves órás és feltaláló Edmond Jaegerrel készítette el a szerkezetet és ebben Jacques-David Lecoultre volt a társa, a híres svájci járószerkezet-készítő. Jaeger legfontosabb ügyfele a Cartier lett és 4 év közös munkát követően aláírtak egy hosszútávra szóló megállapodást.
Nagy múltra visszatekintő együttműködésük tette lehetővé a későbbiekben, hogy a Cartier egész sor kivételes karórával álljon elő, melyek az órásművészet történelmének klasszikusaivá váltak.
A Santost 1911-ben dobta piacra és Louist annyira fellelkesített az órája sikere, hogy egyre több időt szánt az időmérő szerkezetekre. Még abban az évben felvette a céghez a jóhírű párizsi óráscsaládból származó Maurice Couet. Közösen terveztek egy sor asztali órát, melynek innovatív vonásai ma is modernnek tűnnek, például mutatták a hónapot és a hét napját, forgatható lünettájuk volt és a számlapjukon gyémántok jelezték az órákat és perceket.
Louis azonban nem elégedett meg ennyivel. Valódi szenzációt akart létrehozni, egy olyan „rejtélyes órát„, melyről senki sem fogja tudni, hogyan működik. A Couet-val közösen megálmodott „rejtély” abból állt, hogy az órásmester betett egy átlátszó lapot a mutatók alá, melyek így azt az érzetet keltik, mintha a levegőben lebegtek volna. Igazi varázslat hatását váltotta ki az emberekből.

Mindeközben az ékszerek és a cég is tört előre, azonban a harmincas évei derekán járó Louis újra egyedülálló férfi lett. Megismerkedett egy szegényes körülmények között nevelkedő, majd jómódú rajongók gondoskodásából éldegélő nővel.
Louis Cartier és Jeanne Toussaint találkozása sorsszerű volt. Szerelem első látásra, amiről mindenki álmodik. Louis azonnal Jeanne hatása alá került, és az érzés kölcsönös volt. Ahogy sokan előtte, az ékszerész is feleségül akarta venni, ám a Cartier család ellenállásába ütközött. A család nem akarta, hogy a Cartier név a botrányos válás után egy kétes hírű nővel való szerelmi viszonnyal kapcsolódjon össze.
Jeanne Toussaint alias „PanPan” és Louis kapcsolatát inkább mondhatnánk románcnak, de hatalmas kihatása volt az órásvilágra is, eme szerelemnek. Ugyanis a „PanPan” nevet azért kapta Jeanne, mert annyira szerette a párducokat. Franciául panthére és mind találkozhattunk már a párducmintás ékszerekkel és eme névre hallgató órakollekcióval is, melyek az 1980-as években jelentek meg.

Ellenben ne szaladjunk ennyire előre, mert Louis Cartier második nagy dobása a Tank karóra megalkotása volt, melyről egy teljes kronológiát találhatnak a kedves olvasóink, ezen a linken! Örök klasszikusnak számít, melyet 1917 óta a harctéren használt tankokról mintáztak és rengeteg változatban ismerhettük meg az elmúlt évek alatt. Ugyanolyan fantasztikus alkotás, mint a Santos, amely alapvető modell az órakedvelők körében.

Louis pár évvel később megismerkedett egy Békés megye eldugott csücskében napvilágot látott, kétegyházi hölggyel. Mivel én is békés megyei vagyok, így majd lefordultam a székről, amikor tudatosult bennem a tény, hogy 50 km-re lakom attól a kastélytól, ahol Louis Cartier második felesége született.
Almásy Jacqueline több európai derbin is részt vett saját nevelésű paripáival és 1923-ban eljutott a franciaországi Deauville-be. Ezen a helyen ismerkedett meg a világhírű és dúsgazdag, de előző feleségét már háta maga mögött hagyó Louis Cartier párizsi ékszerkirállyal, aki 48 éves fejével rögtön udvarolni kezdett a 28 éves arisztokrata lánynak. 1924. január 10-én Budapesten feleségül vette Jacquelinet és egy évvel később született egy leány gyermekük, Claude Cartier.

Újra a „rejtély” nyomában
A rejtélyes órákkal a huszadik század tízes éveiben kísérletezett, majd egy évtizeddel később továbbgondolta a terveit. Újabb formákat dolgozott ki az „A modell” alapján.
Voltak órák, amelyek hatszögletű hegyikristály számlapját ónixlapra helyezett fekete-arany oszlopok tartották. Voltak faragott kínai jádekőből készült, négyszögletű számlapok, melyeken finom kidolgozású, rózsa csiszolású gyémántokkal kirakott mutatók mozogtak. Készültek olyan rejtélyes órák, amelyeket a Fabergé-tojásokhoz hasonlítottak, olyan figyelemre méltóan ritkák voltak.
Louisnak meggyőződése volt, hogy ezeket a rendkívül összetett rejtélyes órákat sehol másutt nem lehet elkészíteni, csakis Párizsban, a kézművesség vitathatatlan központjában. Az elkövetkezendő években Louis elérte karrierjének a csúcsát, a kiállításokon bemutatott formák és stílusok eljutottak a világ minden részébe, New York felhőkarcolóitól, az Atlanti-óceánt átszelő tengerjáró hajókig.
„Olyan darabokat kell alkotnunk…
Amelyeknek funkciójuk van…
És Cartier-stílusban kell prezentálnunk,”
(Louis Cartier)
Louis 1940-ben Amerikába költözik és 1942-ben New Yorkban örök nyugalomra tér. Élete során kiteljesedhetett az órák és ékszerek világában, melyek nagy hatással vannak ránk a mindennapokban is. Erről eszembe jut az idei Watches & Wonders rendezvény, melyen bemutatták az új Cartier Santos modellt, amin Alberto Santos-Dumont repülő gépezete is látható a számlapon.


Egy jó minőségű, klasszikus stílusú ékszer évekig viselhető és 25 évvel a megalkotása után is gyönyörködhetünk benne. A karóráinkra ez ugyanúgy érvényes, mivel az időmérőink a mi kis „ékszereink”. Louis Cartier öröksége mindig velünk marad, élvezhetjük munkája és kreativitása gyümölcsét, mi… órakedvelők.
Sose utánozz, mindig alkoss!
Forrás: Cartier, Wikipedia, Monocrome
Szerző

- Amatőr és lelkes óragyűjtő a szépségiparból. Igyekszem megállni a helyem az 5BAR csapatában egyedüli csajként és olvashattok tőlem divattal is egybekötött órás tartalmakat, nem csak női "ékszerekről".
Legfrissebb bejegyzések
- 2024.09.13.CikkekA lagúnák városa egy számlapon?
- 2024.08.30.CikkekPodcast témánk kiegészítése, egy nő szemszögéből
- 2024.07.01.CikkekÚjra londoni élmények
- 2024.05.31.CikkekAz óraipar meghatározó alakjai 6. – Hans Wilsdorf