Az óra működése (5. rész) – Gátszerkezetek és szabályozókOlvasási idő ~ 9 perc

szabályozó

Ó, igen. Ugyan némi kimaradás után, de elérkeztünk az utolsó, egyben kedvenc részemhez. A gátszerkezet, valamint a szabályozó, az óra szíve – lelke.

Amit az ember először vesz észre amikor meglát egy működő óraszerkezetet. Fontos, hogy ez az írás is egy cikksorozat része. Amennyiben szeretnéd elolvasni a negyedik, utolsó előtti részt, kattints ide!

A gátszerkezet és a szabályozó kapcsolata

Először is mindenképpen fontosnak tartom kiemelni, hogy a gátszerkezet és a szabályozó, mint külön-külön egység, nem vehetőek teljesen egy kalap alá. Az egyik sincs a másik nélkül, de mindenképpen önállóan kell őket vizsgáljuk.

Ugyanis míg a gátszerkezet megGÁTolja a főrugó energiájának szabad lefutását a kerékrendszeren keresztül, addig a szabályozó ezt mégis egy szakaszos, lengő mozgássá alakítja. A gátszerkezetek, valamint a szabályozók legfontosabb fajtáit természetesen érinteni fogjuk, de a hangsúly a svájci szabad horgonygátszerkezeten és a billegő szabályozón lesz.

szabályozó
Svájci szabad horgonygátszerkezet. Forrás: Time and Watches

Gátszerkezetek

Kicsit menjünk bele jobban abba, hogy milyen feladatai is vannak a gátszerkezetnek:

  • Megakadályozza a kerékrendszer gyors leszaladását: valószínűleg már mindenki kívülről fújja. Amennyiben a felhúzott főrugó energiáját nem fogjuk le a gátszerkezettel, az azonnal felszabadulna, vagyis a kerékrendszer „leszaladna” nagy csinnadratta közepette.
  • Lengő mozgássá alakítja a kerékrendszer forgó mozgását: a kerékrendszer kerekei külön-külön egy adott irányba forognak, a működés közben ezek nem változnak. Ennek köszönhetően a gátkerék (mely már a gátszerkezet része is) is végig egy irányba forog. Ezt az egyirányú forgó mozgást alakítja át a gátszerkezet kétirányúvá.
  • Egyenletes szögelfordulásokkal lehetővé teszi a kerékrendszer szakaszos forgását: a főrugó kiszabaduló energiáját kordában tartva engedi le, nem szabadítja fel az egészet egyszerre.
  • A szabályozót állandó lengésben tartja: a gátszerkezet mozgatja a szabályozót, a szabályozó mozgatja a gátszerkezetet. Ez egyfajta oda – vissza munka.
szabályozó
Ugyan jelen írásban nem tárgyaljuk, de kifejezetten érdekes az Omega órákban használt Co-Axial gátszerkezet. Forrás: Inda fotó

Most, hogy a pontos feladataival tisztában vagyunk, nézzük meg milyen fajtái vannak a gátszerkezeteknek.

  • Visszatérő gátszerkezet: a gátkerék szakaszos forgása úgy jön létre, hogy az előre forog, megáll, majd egy kis szögben visszafelé mozog. A kezdetekben ezek voltak elterjedtek, de nagy pontosság nem volt elérhető velük. Ide sorolható az orsós, Clement, gördülő, valamint Brocot gátszerkezet.
  • Nyugvó gátszerkezet: a visszatérővel ellentétben a gátkerék visszaforgása kiküszöbölésre került. Ide tartozik a Graham, henger, duplex, és az ollós gátszerkezet.
  • Szabad horgonygátszerkezet: a billegő szabályozós órák működésében hatalmas előrelépés volt a feltalálása. Ide köthető az angol, svájci, Roskopf, továbbá a kronométer gátszerkezet.

Mindegyik fajtából egyet-egyet nézünk meg kicsit közelebbről. A visszatérők közül a Clement, a nyugvók közül a Graham gátszerkezetet. A szabadok közül a svájci szabad horgonygátszerkezet külön fejezetet érdemel eme írásban, így arra később térünk vissza.

Clement gátszerkezet (visszatérő)

Clement William 1680-ban tökéletesítette Robert Hooke angol fizikus ötletét. Nevét természetesen a készítőről kapta. A kor megoldásaihoz képest hatalmas előrelépést jelentett. Leginkább ingaszabályozós nagyórákban használták ezt a megoldást.

Két fő részből áll (mint a legtöbb), a horgonyból és a gátkerékből. A gátkerék általában 30-40 foggal rendelkezik, de ébresztős órák ébresztő részében is Clement gátszerkezet található, ezesetben jóval kevesebb, 16-20 foggal rendelkezik a gátkerék. Anyaga sárgaréz.

A horgony acélból készül, mely lehet tömör és hajlított is, azonban funkciójukat tekintve nincs köztük különbség. A leggyakoribb hiba a horgony emelősíkjainak kopása, azaz ahol a gátkerék és a horgony találkozik, ott a horgony kikopik.

szabályozó
Forrás: Wikiwand

Graham gátszerkezet (nyugvó)

A legelterjedtebb nyugvó gátszerkezet, melyet Graham George órásmester készített el 1715-ben. Micsoda meglepetés, nevét szintén a készítőről kapta. Fő részei azonosak, a horgony és a gátkerék.

Utóbbi fogszáma jellemzően ennél is 30-40. Fogai jellegzetesek, ezáltal ez a gátszerkezet első ránézésre azonnal felismerhető. Felhasználása szintén faliórákban, vagy úgynevezett nagyórákban jellemző.

szabályozó
Forrás: Wikimedia

Szabályozók

Feladata, hogy a kerékrendszer forgási sebességét, ezáltal az óra pontosságát (sietését / késését) szabályozza. Három nagy csoportot különböztetünk meg: a folió, az inga, valamint a billegő szabályozót. Ezek közül a billegő szabályozó (a svájci szabad horgonygátszerkezettel egyetemben) külön pontban lesz taglalva.

Folió szabályozó

Ezt a fajta szabályozót a XV. század közepéig használták a helyhez kötött órák esetében. Emellett kísérleteztek a kanálbillegővel is, ahol, mivel még nem létezett a ma is ismert hajszálrugó, disznósörtét használtak a visszalendítésre.

Alapvető elve megegyezik a ma is ismert billegőiével, a folió forgási sebességével szabályozható az óra működése. Ezt a rajta elhelyezett súlyok középpontól lévő távolságával lehetett változtatni – minél beljebb vannak, annál gyorsabb az óra járása. Ezekkel a szabályozókkal pontos működést lehetetlen volt elérni, a napi 30 percen belüli pontosság már jónak számított.

Inga szabályozó

A nagyórák, pontosabban a faliórák egyik leggyakrabban használt szabályozója. Meglepően mély téma a szabályozók körében. Ugyanis ezzel a megoldással már nagyfokú pontosság is elérhető. Beszélhetünk egyszerű, vagy hőkompenzált ingákról is. A pontosság az ingasúly függőleges elhelyezésével szabályozható – minél feljebb van, annál gyorsabban fog járni az óra.

szabályozó
Forrás: Klockit

Svájci szabad horgonygátszerkezet billegő szabályozóval

A gátszerkezetek és szabályozók szent grálja. Azon megoldások egyike, mellyel teljes pontosság is elérhető. A mai napig ez a legelterjedtebb a karórák, zsebórák, és esetenként az asztali órák körében is.

Svájci szabad horgonygátszerkezet

Tulajdonképpen nem más, mint az angol gátszerkezet továbbfejlesztése. Megoldásainak hála a természetes kopásból adódó hibalehetőség esélye sokkal csekélyebb. Összetétele az eddigieknél jóval komplexebb.

Természetesen itt is megtalálható a gátkerék. Anyaga lehet acél, sárgaréz, modernebb megoldások esetében szilícium. Fogszáma jellemzően 15-18, melyeknek formájáról a gátkerék könnyen és gyorsan elkülöníthető a többi fogaskeréktől.

szabályozó
Forrás: eBay

A következő az eddigiekhez hasonlóan a horgony. Alapelve az, hogy az emelősíkok immáron kővel vannak megoldva, pontosan olyanokkal, mint amilyenekkel a kerékrendszer csapágyazását is megoldják, viszont a formájuk különleges. Ezeknek köszönhetően a gátkerék és a horgony kapcsolata nem „fém a fémen”, ennek köszönhető az, hogy ez a gátszerkezet sokkal lassabban, avagy megfelelő kenés esetén semennyire nem kopik.

Mint az jól látható, a horgonyon a bemenő kar rövidebb, míg a kimenő kar hosszabb. Ezek villaszerű bevágásban rögzítik a követ sellakkal. A horgony harmadik karja visszafelé nyúlik a szabályozó irányába, ezt nevezzük villának, ami 2 szarvval végződik. Ezen szarvak akadályozzák meg a billegő esetleges túllengését, továbbá a villa alján található az úgynevezett biztonsági pecek.

A horgony villája a billegőtengely aljára erősített vezetőtárcsával kerül érintkezésbe. Itt jut át az erő a gátszerkezetről a szabályozóra. Ebben rögzítve van az úgynevezett vezetőkő, a gátszerkezet harmadik köve, mely ugyan olyan kő, mint a horgony emelőkövei, formája azonban félhenger. A vezetőkő lendíti át a horgonyt a villáján keresztül.

A horgony természetesen nem fordulhat el teljesen, így ezt a határolópeckek akadályozzák meg. Általában az alsó csapágylemezbe rögzítik, de időnként előfordul, hogy a horgony hídjában alakítják ki.

szabályozó
Forrás: Joficina

Billegő szabályozó

A hordozható órák szabályozója. Ennek oka, hogy ez a megoldás független a Föld nehézségi erejének irányától. Működése szerint a billegő addig fordul el az egyik irányba, ameddig a tengelyére erősített hajszálrugó fel nem emészti a billegő tehetetlenségi nyomatékát. Amennyiben ez megtörtént, a billegő egyetlen pillanatra megáll.

Ezután a hajszálrugóban felhalmozott forgatónyomaték visszahúzza a billegőt a másik irányba, melynek sebessége a kiindulási helyzetig nő. Ezután a mozgás továbbmegy az ellenkező irányba, majd a folyamat ismétlődik. Természetesen ez a szabályozó is egy komplex, több elemből álló megoldás.

Kis érdekesség, hogy ezen billegő lengésszögét mérjük a vibrográffal, melyről ebben az írásomban olvashattok bővebben. Továbbá a billegő óránkénti lengésszámából tudjuk, hogy egy szerkezet hány Hz-en működik.

Óránkénti lengésszámHz
36.0005
28.8004
21.6003
18.0002

Az első és legfontosabb alkatrésze a billegő szabályozónak a billegő tengely. Ez az, ami a legtöbb nem ütésbiztosított órában (jellemzően zsebórák, régebbi karórák) viszonylag kis fizikai behatásra is ropiként törik. Természetesen ez cserélhető, de a folyamat, valamint esetenként az alkatrészkeresés nem zökkenőmentes, így érdemes az ilyen órákra nagyon vigyázni.

Gyakorlatilag ezen tengely csapjai illeszkednek az alsó csapágylemez, valamint a billegő hídjának köveibe. Itt természetesen nagyon fontos a vastagság, a magasság, valamint a formai kialakítás is! A korábban említett vezetőtárcsa is ezen helyezkedik el.

A billegő tengelyen megtalálható még a billegő kerék, vagy másnéven billegő koszorú. Gyakorlatilag ez az, amit billegni látunk a szerkezetben. Itt beszélhetünk 1, 2, 3, vagy 4 küllős kerékről, továbbá a csoportosítás történhet még aszerint, hogy a koszorú sima vagy csavaros. A csavarokkal történik a billegő súlyozása, avagy centrírozása, melynek köszönhetően a kerék minden ponton meg tud állni, azaz teljesen ki van egyensúlyozva. Amennyiben a billegő kerékben nincsenek csavarok, a centrírozást a kerék alján lévő vágásokkal, bemarásokkal oldják meg.

szabályozó
Forrás: eBay

Szintén a tengelyen helyezkedik el a már korábban említett hajszálrugó. Ez nem más, mint egy csigavonalban tekercselt „szalag”. Ennek a hosszát, valamint az erősségét a billegő kerék súlya határozza meg, ezért ennek cseréje csak a billegő koszorúval egyben valósulhat meg! A tengelyre való felrögzítése a hajszálrugógyűrűvel történik, ebbe van rögzítve a hajszálrugó belső vége.

szabályozó
Forrás: Urdelar

A billegőhídon elhelyezett szabályozókulcsba, avagy tolókába van belefőzve a hajszálrugó. Ezzel tudjuk annak hosszát szabályozni, mellyel az szerkezet sebessége szabályozható.

szabályozó
1: az óra szabályozására szolgáló kulcs, 2: a sántítás (beat error) állítására szolgáló kulcs, ahova a hajszálrugó tőkéje van befogatva. Forrás: Wahawatches

Továbbá a hajszálrugó külső végét is szükséges rögzíteni, máskülönben nem lenne meg az oda – vissza billegés. Ezt a részét a rugónak hajszálrugótőkének nevezzük, ennél fogva van rögzítve a hajszálrugó a billegő hídjába. Modernebb órák esetében a tőke rögzítésére szolgáló rész a billegőhídon tologatható, ezzel szabályozható az óra sántítása. Amennyiben ez nem biztosított, az egész hajszálrugót kell a billegőtengelyen elforgatni a hajszálrugógyűrűnél fogva.

szabályozó
Forrás: aBlogToWatch

Záró gondolatok

Remélem sok mindenre választ kaptatok, amit eddig nem tudtatok, illetve, hogy érdekesnek találtátok eme szériát. Most már Te is csajozhatsz ezzel a rengeteg tudással amit itt tanultál, illetve ha kérdezik, röviden el tudod mondani az óra alap működési elvét. Ezek gyakori beszédtémák, a kisboltban mindig erről beszélgetek az eladóval!

Ettől függetlenül remélem mondanom sem kell, ez a sorozat csak a felszín megkapargatása volt. Az órás szakma ennél még sokkal nagyobb tudást és rálátást igényel a megfelelő javítások elvégzéséhez, melyeknek elsajátításához sok-sok év szakmai tapasztalatra van szükség!

További források: Bob’s Watches, Órajavítási szakmai ismeretek

Szerző

Zsigmond Viktor
Zsigmond Viktor
Huszonéves, gyógyíthatatlan óramániás. Hobbimat iskolai szintig fejlesztettem, így néhanapján erősen kocka dolgokat is olvashattok tőlem. Órás kalandjaimat, illetve fejlődésemet igyekszem dokumentálni képes, valamint írásos formában is – előbbit főleg Instagramon, utóbbit pedig itt, az 5BAR oldalán.

Ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel heti hírlevelünkre!

Kéretlen reklámokkal nem fogunk zavarni!