Órakedvelőkként legalább egyszer, de jó esetben többször is fordultunk meg órásműhelyben. Általában az ember érdekes eszközökkel, telepakolt órásasztalokkal, gumiujjba tekert órásokkal találkozik. Viszont mi az, amit a szakik ki nem állhatnak, avagy feláll a szőr a hátukon, ha meghallanak? Szerencsére órástanoncként a Baross utcában volt már szerencsém pár tanulságos szituációhoz, így ha érdekel a válasz, akkor jó helyen jársz!
HOGY MENNYI AZ ELEMCSERE???
Sokan azt gondolják, hogy amiért egy darab elem a nagykerben olcsó (persze ott is csak nagy tételben vásárolva), az elemcsere is megoldható 500-1000 forintból. Azonban ez tévedés! Az elemcsere egy olyan folyamat, aminek sok aspektusa van, sőt, elrontani is könnyű. Eltűnik egy csavar, szétkarcolod az óra hátulját, esetleg elszakítod a tekercset, eltörik, esetleg elrepül az elemleszorító, és még lehetne sorolni.
Emellett egy órásműhelynek is van rezsije, órásai, könyvelője, illetve nem utolsó sorban az órásoknak sem 300 forint már a kenyér, mint azelőtt. Úgyhogy, ha meghökkensz azon, hogy egy elemcsere normális helyen, normális minőségű elemmel (mert persze ez sem utolsó szempont), nyomáspróbával 4000, esetenként 5000 forint, akkor véleményem szerint, nem megfelelő a gondolkodásmódod.

Csak azt az egy alkatrészt cseréld már ki, és meg is van oldva!
Egy óraszerkezet bonyolult, kár tagadni. Persze, ha valaki megérti, és tud rendszerben gondolkodni, akkor nem egy rakétatudomány. Azonban akkor is egy összetett rendszer, ahol ok-okozati összefüggések állnak fent. Vagyis, ha mondjuk eltörik a főrugó, vagy esetleg a felhúzótengely, vagy csökken a járástartalék, netán elmászik a pontosság, akkor nem elég egy kis „megokosítás”.
A normális eredmény elérése érdekében a problémát fel kell tárni, meg kell találni a kiváltó okot, és azt megszüntetni. Nem elegendő mindig a legegyértelműbb úton elindulni. Amennyiben mégis ezt az utat választjuk, akkor valószínűleg ráléptünk az úgynevezett „gányolás” nem túl dicső ösvényére. Persze ez nem jelenti azt, hogy néha nem a legegyszerűbb megoldás a megfelelő, de vannak esetek, amikor tényleg nem az.

Hoztam magammal a cserealkatrészt!
Az autószerelőhöz se mész oda, hogy fel kellene kuplungozni a kocsit, de hoztam alkatrészt, mert nekem kedvezményes a Bárdiban. Fontos, hogy a hazai órás közösség elég kicsi, bennfentes, és a fennmaradás is nehézkes lehet időnként. Amikor az órás beszerzi az alkatrészt a nagykerből, esetleg baráttól, akkor természetesen nem azon az áron fogja megkapni, amin egy „halandó” vásárló kapná, így ezen is van némi haszon, amit nem szép dolog sajnálni a szakemberektől.
Megpróbáltam otthon kicserélni / megjavítani, de nem sikerült. Összeraknád nekem?
Természetesen, csak többe fog kerülni, mint normál esetben. Vagyis sokszor ez lenne a helyes válasz, de ilyenkor is jellemzően normál áron oldják meg a felmerülő problémát. Azonban mások után dolgozni, az alap állapotot nem ismerve rossz, valamint időigényes, csakúgy, mint például egy marék csavarból működő autót építeni. Vagyis, ha szeretnél jó viszonyt ápolni az órásoddal, inkább bízd rá a szakmai dolgokat, nem véletlenül tanulja sok éve alázatosan a dolgokat. Adalékként még jobban is fog szeretni, sőt, ha gyakran betérsz, talán még kedvezményt is fogsz kapni.
Lehetne kicsit olcsóbban?
Itt visszacsatolnék arra, hogy a hazai órás közösség egy kis kör, ahol időnként még a fennmaradás is nehéz. Továbbá felemlegetném a majom – banán effektust is, úgy hiszem ezt ismeri mindenki. Vagyis az ár azért annyi, amennyi, mert ebből tudja magát a műhely fenntartani, ameddig valamelyik szakember az órád javításával foglalkozik. Vagyis ne várd, hogy a 3 milliós órád szervízköltsége 20.000 forint lesz.
Illetve kis érdekesség.
Említettem már az óráseszközök árait? Egy szakszervízben elfogadható óramosó gép nagyságrendileg 5.000.000 forint, egy Witschi vibrográf újonnan több, mint 1.000.000 forint. A svájci olajok átlagosan 10-15.000 forint / 5ml, a minőségi mosószer 4 literje 40-50.000 forint. Egy normális csipesz 15.000 forintnál indul, egy jó minőségű csavarhúzókészlet 80.000-től érhető el, és ezek tényleg csak a legalapvetőbb, legfontosabb kellékek. Polírgépről, impregnáló folyadékról (60.000 forint / 100ml), nyomáspróba gépről még nem is beszélgettünk.

„Láttam a YouTube-on…”
Ebbe bele se menjünk. Amennyiben így indítasz, már régen rossz.
Holnapra kész?
Ezen meglepődtem. Mielőtt órás lettem is volt egy sejtésem, hogy az órás szakma nem a sebességről, sietésről, kapkodásról szól. Egyrészt sokszor nem kis értékek vannak a kezeink között, másrészt alkatrész is kell időnként, az sincs mindig a fiókban, egyszóval időbe telnek dolgok. Vagyis hiába kell holnapra egy órajavítás, mert esküvőre kell (ez gyakori eset), vagy mert külföldre mész (szintén), sajnos nem lehet mit tenni. Más vevőkkel szemben nem fair, ha előre veszünk, illetve mi sem tudunk csodát tenni, ha mondjuk zárva a nagyker, vagy legközelebb is csak Ausztráliában van alkatrész (szintén megtörtént eset), akkor bizony várni kell. Akár heteket is.

Záró gondolatok
A legfontosabb: mint minden szakma emberével, az órással is bánj tisztelettel. Nem véletlen kerül valami sokba, vagy nem indokolatlanul tartogatjuk az órádat hetekig magunknál. Sokunk egy életen át tanulja ezt a szakmát és szívvel-lélekkel csinálja, mondhatni hivatástudatból, szenvedéllyel. Ezt pénzben ugyan nem lehet mérni, de azzal, hogy ezt a pár apróságot, amit leírtam megpróbálod észben tartani, sokat tudsz lendíteni az órások kedvén és munkamorálján.
További források: Korman
Szerző

- Huszonéves, gyógyíthatatlan óramániás. Hobbimat iskolai szintig fejlesztettem, így néhanapján erősen kocka dolgokat is olvashattok tőlem. Órás kalandjaimat, illetve fejlődésemet igyekszem dokumentálni képes, valamint írásos formában is – előbbit főleg Instagramon, utóbbit pedig itt, az 5BAR oldalán.