Legújabb cikksorozatunk debütáló írásában a Dark side of the watch alapítójával, Fehér Tamással diskuráltam a munkásságáról, most azonban Szijjártó István mesélt a művészi alkotásairól. A karóravésés igazán egyedi és nagy kreativitást igénylő világába kalauzol el bennünket Time Engraver.
Sokak számára a csuklónkon viselt „ékszerünk” egy önkifejező eszköz és több órakedvelő ismerősöm szereti a különlegesebb darabokat. A nagy kérdés, hogy mivel lehet felettébb egyedivé tenni egy karórát, amivel erősíthetjük a köztünk lévő érzelmi kötődést?
Igen, mindenki jóra gondol…
Egy véséssel.


Szijjártó István munkásságával már találkozhattak az olvasók különböző platformokon és most bemutatom a művészt, hogy ne csak az alkotásait ismerjük fel, hanem a soron következő órás rendezvényen a személyét is.

Első kérdésként azzal indítanék, hogy mikor kezdtél el érdeklődni az órák iránt és mi volt az első ketyegőd?
Igazából már gyerekkoromban elkezdődött az órák iránti érdeklődés, de nem tartom magam hatalmas gyűjtőnek. Az első sajátom egy orosz ketyegő volt, amit a mai napig nagy becsben tartok.
Volt valamilyen különleges indíttatás, ami miatt belekezdtél a vésésbe? Esetleg ez a szakmádhoz is kapcsolódik?
A szakmámhoz nem kimondottan kapcsolódik, hisz antik bútorok felújításával foglalkozom, ámbár onnan nagyon sok motívumot át lehet hozni a vésésbe. Régi, antik darabokat restaurálok és állítok helyre, így mégis felfedezhető némi összemosódás a két munka között. Az alkotni vágyás és értékteremtés mindenképpen. Mindig nagyon szerettem faragni és ezáltal kiélhettem a kreativitásomat is a munkákban.
A vésés teljesen hobbiként kezdődött és eleinte nem is karórákkal foglalkoztam, hanem forgalomból kivont érméket munkáltam meg a barátaimnak, a saját készítésű szerszámaimmal. Később megláttam egy vésett képet egy óráról és úgy gondoltam, hogy kipróbálom magam ebben is. Az első „karmolásom” egy Seiko 5-ös ketyegőmre készült, amely a mai napig megvan, bár nem szoktam viselni. Mindenféle tematika nélkül dekoráltam ki és gyakorlásnak tökéletes volt ez a karóra.
Mi volt az első nagyobb óravésős munkád, amit elkészítettél és mennyire voltál elégedett az eredménnyel?
Az első komolyabb munkám egy Seiko Samurai volt japán mintákkal ékesítve, aminél nagyon izgultam, hiszen ez már nem játék volt, hanem kihívás. Egy 2017-es megjelenésű, 200 méterig vízálló, korlátozott számban gyártott SEIKO PROSPEX BLUE LAGOON SAMURAI búvárórát készítettem el. A nagyobb volumenű dizájn kialakítása akár 200-220 órát is igénybe vehet, ami nagy koncentrációt és precizitást igénylő feladat, bár „számomra minden egy darab acél, amibe bele kell tolni a vésőt”.

Milyen munkafolyamatokból épül fel az óravésés és mit, milyen lépés követ?
Első lépésként a tulajdonos elképzeléseit meghallgatom a mintákról, hogy mit szeretne látni az óráján, ezek után pedig sablon készül az adott felületről. Második lépésként digitalizálok, majd elkezdek motívumokat rajzolni. Az órát eközben egy szervizben alkatrészekre bontják (szerkezet, tömítés, minden kikerül belőle) és számomra csak az „üres” acél marad az alkotáshoz.
A csupasz alkatrészeket egy hőre lágyuló anyagba ragasztom és miután elkészült a végleges minta, azt kinyomtatom és átmásolom a megmunkálásra váró felületre. Kerámiatollal megrajzolom a mintát és kontúrvésővel elkezdem a körvonal vésését. A motívum hátterét eltávolítom, majd érdesítem, hogy a speciális fekete festék tartósan megmaradjon benne. Ezt követik az árnyékvonalak, majd a polír és a végleges simítás. A végén a szervíz összeszereli a karórát, tesztelik és ha szükséges, akkor nyomáspróbát is végeznek.
A vésett minták mindig a megrendelő igényeit követik vagy előfordul, hogy a saját elképzeléseid alapján dolgozol? Mások véleményét is kikéred az adott munkáddal kapcsolatban?
A megrendelő elképzelése alapján szeretek dolgozni, viszont van már tapasztalatom abban, hogy az adott órának milyen mintázat áll jól. Hosszas megbeszélés után próbálom úgy alakítani a dizájnt az ötletek alapján, hogy a megrendelő igényeit kövesse és számomra is esztétikus látványt nyújtson az elkészült alkotás. Természetesen van pár olyan barátom, akiknek megmutatom a munkáimat és adok a véleményükre.

Melyik az eddigi, számodra legnagyobb kihívást jelentő munkád, avagy a nagy kedvenc?
Szinte mind… Azt hiszem. Nem mondhatnám, hogy készült két ugyanolyan darab az elmúlt évek alatt. Szeretem a kihívást jelentő munkákat, egyedi igények alapján dolgozom, ámbár nagyon örülök annak, ha szabad kezet kapok és a saját terveim alapján szabadon alkothatok. Talán az a kedvencem.
Már több Maurice Lacroix karórát véstél, amiket egytől egyik lenyűgözőnek tartok. A Maurice Lacroix marketingigazgatója, Thiébaut Bentz megkeresett egy elkészült alkotásod kapcsán, amely annyira jól sikeredett, hogy egy közös projektre kértek fel. Mesélnél erről a két alkotásról?
Az egyik Maurice Lacroix Aikon munkám számomra is olyan jól sikerült, hogy elküldtem a gyártó Facebook felületére. Egy ideig nem válaszoltak, majd az oldal kezelője annyit írt, hogy szép lett a karóra és továbbítja az illetékesek felé. Büszke voltam erre a tervezésre és kialakításra, így nagyon jólesett a dicséret, majd ezután jött a privát üzenetként érkező felkeresés a közös projekthez.

Természetesen azonnal igent mondtam és elkezdtük megbeszélni a részleteket. Konkrét elképzeléseik voltak arról, hogy mit szeretnének megvalósítani és a tárgyalások vége az lett, hogy kiválasztották az egyik tervem, amit rá kellett vésnem egy Aikon tokra.
Ez az óra lett végül a mesterdarab, ami alapján ők sorozatgyártásban állították elő az Urban Tribe modelleket. Nagyon megtisztelő volt együtt dolgozni a gyártóval és a saját terveim alapján készült, azonban azt tudni kell, hogy én csak a tokra terveztem ezt a mintát. Ahogy az a kész terméken is látszik, a maori, azaz polinéz stílusú szimbólumok végigfutnak a szíjon és a rotoron is, ami már közös megegyezés alapján készült el ebben a formában. Egy hetet kaptam az elkészítésre, így éjt nappallá téve munkálkodtam, de úgy érzem megérte.

Az eddigi legnagyobb elismerést mi jelentette az alkotásaid kapcsán?
Nagyon érdekes a kérdés, mert elég megosztó az, amit csinálok. Van olyan helyzet, amikor látom, hogy sokaknak tetszenek a munkáim, de előfordul az is, hogy ami számomra igazán művészi alkotás, az másoknak kevésbé meggyőző és az emberek nagyrészének nem igazán tetszik. Az óravésés egy visszafordíthatatlan állapot, amely értéket és egyediséget teremt az óránk számára, viszont ez nem minden órarajongónak befogadható. Persze többször is írtak már a munkáimról különböző oldalakon és kaptam már kedves szavakat az alkotásaimmal kapcsolatban, valamint a Maurice Lacroix projekt is nagy elismerés számomra.
Mik a jövőre vonatkozó terveid az óravésés terén? Esetleg más projekten is dolgozol, vagy csak karórákon munkálkodsz?
Óravéséssel kapcsolatban szinte bármit vállalok, valamint ajándéktárgyakat, esetleg más eszközöket is szívesen dekorálok. Készítettem már fodrászoknak ollót, Zippo öngyújtót, Spyderco kést, tehát majdnem minden szakmának megvan a díszíthető szerszáma, ami acél vagy vas.


Rendelkezel órás gyűjteménnyel, esetleg megszerezted már az „álomórád”?
Vannak karóráim, de sose volt hatalmas gyűjteményem. Az álomórámat sajnos még nem tudhatom a magaménak, de remélem egyszer megálmodom, hogy mi legyen a „nagyvad” és sikerül leterítenem.
A legfontosabb kérdés, hogy hol tudnak elérni a vésés után érdeklődők?
Time Engraver néven szinte bárhol megtalálható vagyok a különböző platformokon. Instagram, Facebook, illetve a www.timeengraver.hu weboldalon, amely több nyelven is elérhető és üzenetküldésre is van lehetőség.


TikTok-on is több feltöltésem megtekinthető, ahol kicsit a munkafolyamatokba is bepillantást nyerhettek vagy az éppen aktuális munkáimat láthatjátok. Nézelődjetek és keressetek bátran az egyedi igényekkel!
A munkáid fantasztikusak és remélem, hogy az olvasók érdeklődését is felkeltette! Előfordulhat, hogy hamarosan én is jelentkezem, hogy még egyedibbé varázsold valamelyik kedvenc „ékszeremet” egy kis virágos mintával.
Forrás: Óramagazin, Time Engraver Borítókép: RetekG
Szerző

- Amatőr és lelkes óragyűjtő a szépségiparból. Igyekszem megállni a helyem az 5BAR csapatában egyedüli csajként és olvashattok tőlem divattal is egybekötött órás tartalmakat, nem csak női "ékszerekről".
Legfrissebb bejegyzések
- 2024.09.13.CikkekA lagúnák városa egy számlapon?
- 2024.08.30.CikkekPodcast témánk kiegészítése, egy nő szemszögéből
- 2024.07.01.CikkekÚjra londoni élmények
- 2024.05.31.CikkekAz óraipar meghatározó alakjai 6. – Hans Wilsdorf