Vostok Europe Engine – az igazi tesztoszteron bombaOlvasási idő ~ 5 perc

Vostok Europe Engine - 571A646

#hirdetes #szponzoralttartalom
Az órát szponzoráció keretén belül bocsátotta rendelkezésünkre a Next-Time Kft., melyet ezúton is köszönünk!


Kevés olyan óragyártó létezik, amely annyira megosztó lenne, mint a Vostok Europe. Azonban azt mindenképpen le kell szögeznem a cikk elején: a gyártó karóráit tudni kell viselni és nem áll jól mindenkinek. Ennek bizonyításához vegyük is górcső alá a Vostok Europe Engine 571A646 modellt.

Egy kis történelem

Pontosan húsz évvel ezelőtt 2003-ban, Litvánia fővárosában történt az a jelentős esemény, mikor összeolvadt a Koliz-Vostok és a Chystopol Watch Factory óragyártó manufaktúra, így jöhetett létre a különleges Vostok Europe óramárka. A cég első debütálására 2004 áprilisában került sor, az izgalmas és egyedülálló kollekciójával a bázeli órakiállításon. Minden modelljük neve valamilyen jelentős tudományos vagy technológiai emberi teljesítményre utalt, és a „K3 Submarine” nevű modelljük rögtön bestseller lett.

A Vostok-Europe órák mindig hű társai voltak azoknak, akik mernek kilépni a megszokások határai közül. Legyen szó szabadbúvár világbajnokságról, a görög labdarúgó szövetségről vagy a görög tengeri régészeti intézetről. Emellett a cég rendszeresen készít speciális karórákat a NATO-erők számára, beleértve a víz alatti bontóegységeket, F-16 vadászpilótákat, Apache-helikopter-pilótákat, tengeralattjárókat és mentőbúvárokat. Így nem is csoda, hogy 2011-ben a Vostok-Europe cég új mottója „Órák a határok feszegetéséhez” lett.

Vostok Europe Engine
Ez a Vostok, már nem az a Vostok…
Forrás: Vintage Watch Inc.

Ugyan a Koliz-Vostok és a Chystopol Watch óragyártó manufaktúra együttműködésének 2014-ben befellegzett, ez nem vetette vissza a Vostok Europe karórák népszerűségét.

Aki szeretné a Vostok óragyár történetét megismerni és visszarepülne az időben 1941-be, az akkori Szovjetunió területén lévő Csisztopolba, úgy bátran ajánlom RetekG kétrészes összefoglaló ÓraMagazinOnline cikkét, mely ide kattintva olvasható.

Vissza a jelenbe

Amikor legelőször kinyitottam a Vostok védjegyévé vált ízléses „PeliCase” stílusú dobozt, kibukott belőlem egy jó értelemben vett „HŰHA”. A gyártó nem ismer viccet, ha a méretekről van szó… még a maga 46 mm-es korona nélküli átmérőjével, 16 mm-es tokvastagságával és 136 g súlyával, a Vostok Europe Engine „csak” a középmezőnybe tartozik, de így is egy igazán robosztus darab.

Vostok Europe Engine - 571A646
Vostok Europe Engine a természetes közegében

Külcsín

Magát a számlapot (ami gyakorlatilag nincs is) egy K1-es típusú kristályüveg védi a külső behatások ellen és ugyanezt kapjuk az óra hátlapján is, így tökéletesen látható és megcsodálható a szerkezet működése, de ne szaladjunk ennyire előre…

Gondolom a cikk olvasójának ismerős lehet a következő dialógus:

Kérdező: Mennyi az idő?
Órakedvelő: Nem tudom, mindjárt megnézem.
K.: Dehát most nézted meg az órádat!
Ó.: Az lehet, de nem az időt néztem rajta…

Ez a jelenség, a Vostok Europe Engine modell esetében hatványozottan igaz. Ugyan első ránézésre kicsit egyhangúnak és szürkének érződhet az összhatás, azonban ez nem fedi a valóságot, mivel egy igazán remekbeszabott indusztriális remekművet kapunk, ami tökéletesen harmonizál azzal a „feelinggel”, amit a gyártó éreztetni szeretett volna. Az acél tok elsőre hűvös érintése, melyet kiemel a fekete, egy irányba forgatható 60 klikkes lünetta a piros pip-el, a kristályüveg belső felén elhelyezett Vostok Europe logó az Engine felirattal és a másodpercmutató piros csúcsa. Itt nincs is szükség több színre.

Vostok Europe Engine - 571A646
Vostok Europe Engine - 571A646

Arra is gondolt a gyártó, aki szeretné egy kicsit elegánsabbá varázsolni a Vostok Europe Engine karóráját, mivel a fekete szilikon mellett található egy piros varrással ellátott bőr szíj is a dobozban (jelölt csatvégekkel). Különösképpen szeretném kiemelni a szilikon szíjat, mivel hihetetlenül puha és jó minőségű, így igencsak kényelmes viseletet biztosít. A cserét, ugyan nem szokványos módon, de igazán egyszerűen és stílusosan végezhetjük el a mellékelt csavarhúzó segítségével.

Vostok Europe Engine - 571A646
Ez a stift tutira bírni fogja a strapát…

Belbecs

Elérkeztünk a Vostok Europe Engine talán leginkább neurotikus pontjához, mely igazából azok számára vethet fel morális kérdést, akik nagyon ragaszkodnak a hagyományokhoz és ismerik a Vostok óramárka történetét. Azonban aki el tud tekinteni attól, hogy a szovjet leszármazottban már japán szív dobog, azt nem fogja csalódás érni.

A szintén kristályüveggel fedett hátlap alatt, egy megbízható NH72A típusú automata werk teljesít szolgálatot, mely manuálisan is felhúzható. Paramétereit tekintve a 21.600-as lengésszámmal dolgozó szerkezet 41 órányi járástartalékot biztosít a ketyegőnek, míg pontosságát tekintve napi eltérés -20/+40 másodperc körül alakul, ami ugyan nem kiemelkedő, de mindenképpen korrektnek mondható.

Vostok Europe Engine - 571A646
Kis „reflektorok”
Vostok Europe Engine - 571A646
A megbízható NH72-es werk

Ráadásképpen nem kell tartanunk a beázástól sem, hiszen a 30ATM vízállósági érték mellé kapunk koronazárat is. Szóval nyugodt szívvel vethetjük bele magunkat a habok közé, de nem lehet elégszer elmondani, hogy minden szezon előtt érdemes csináltatunk egy nyomáspróbát, csakis a biztonság kedvéért. Jobb elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Azok a kis reflektorok…

A leginkább zseniális tulajdonsága a Vostok Europe Engine-nek sokak számára jelent „no-go” zónát és kerülik az ilyen megoldással ellátott karórákat, gyártótól függetlenül. Ugyanakkor a radiolumineszcencia nem veszélytelen dolog, mégis biztonságban van az óra viselője, hogyan lehetséges ez? Rádium helyett, ma már gáz halmazállapotú tríciumot használnak az óragyártók, melyet foszforral bevont apró csövekbe helyeznek és így kerülnek applikálásra. A trícium ilyen csekély mennyiségben és kiszerelésben a rádiummal ellentétben bizonyítottan veszélytelen az emberi egészségre.

Vostok Europe Engine - 571A646
Simán elmenne a Star Wars filmekben látható Royal Guard-ok hivatalos órájának

Az indexek esetében gyakorlatilag reflektor kialakításra emlékeztetően van beágyazva egy-egy trícium cső, illetve az óramutatókra összesen három került elhelyezésre. A pip-re és a másodpercmutató végére pedig egy-egy pötty lumineszcens festék került. Aki esetleg először találkozik ilyen megoldással, annak nagyon furcsa lehet, hogy folyamatosan ugyanolyan intenzitással „világít” az órája, amit ráadásul garantál a Vostok Europe Engine a következő 20-25 évben.

Záró gondolatok

Először kicsit tartottam a Vostok Europe Engine modelltől, mivel a nagyobb tokátmérővel rendelkező órákat nem kedvelem, de amint felpróbáltam, azonnal el is illant belőlem minden fenntartásom. A robosztus méretei ellenére, kifejezetten kényelmes a mindennapi viselethez, igaz egy picit szoknia kell az embernek, mert az első pár napban, a sarkok és a síkból kiálló tárgyak lesznek a legnagyobb ellenségei. Talán negatívumként lehet említeni az arra érzékenyeknek, hogy picit „hangosan dolgozik” a szerkezet és a lünettának van egy kis holtjátéka, de abszolút nem a veszélyes kategóriába tartoznak ezek sem.

Összességében a Vostok Europe Engine egy kifejezetten jól átgondolt és igényesen összerakott ketyegő, melyet igazán jószívvel merem ajánlani azoknak, akik nem félnek egy kicsit merészebb, maszkulin viselettől. Amennyiben Te is szeretnél egy 3.000-es darabszámban limitált Vostok Europe Engine karórát, úgy megvásárolhatod Next-Time Kft. webshopjában


Az órát szponzoráció keretén belül bocsátotta rendelkezésünkre a Next-Time Kft., melyet ezúton is köszönünk!

Vissza a kezdőoldalra

Szerző

Svidró Márk
Több éve már annak, hogy magával ragadott az "órázás” szenvedélye mellett az írás is. Főszerkesztőként kiemelt feladatomnak tartom, hogy az 5BAR csapata mindig friss és minőségi tartalommal várja az oldal látogatóit.

Ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel heti hírlevelünkre!

Kéretlen reklámokkal nem fogunk zavarni!