Úgy tűnik a repi ajándékok manapság a márkaépítés elengedhetetlen kellékeivé váltak. Nézzük csak meddig mennek el az óragyártók és ki milyen extrém relikviákkal rukkolt elő?
Kulacsok, kulcstartók, bevásárlószatyrok, tornazsákok és még megannyi céges reklámajándék látott már napvilágot, legyen szó akár egy óriási konglomerátumról vagy egy kickstarteres kis vállalkozásról. A játszmába mindenki beszállt és ebből bizony az órás cégek sem maradtak ki. A repi ajándékok segítségével amellett, hogy a márkahűség növelhető, sokkal több ember szeme elé kerülhetnek, így gyarapítva a potenciális vásárlók számát.

Kezdjük is rögtön az órás világ képzeletbeli ‘Legjobb marketinges’ cím abszolút győztesével, aki nem más, mint a Rolex. A márka a hatvanas évek óta számos relikviát adott ki, úgyhogy a teljesség igénye nélkül mutatnám be a személyes kedvenceimet. A baseball sapkák és óratartók mellett itt van például egy szett “Perpetually Yours” parfüm a hetvenes évekből, amit $12.000-ért vásárolt meg az újdonsült tulajdonos 2019-ben. Magáról az illatról nehéz lenne nyilatkozni, az azonban bizonyos, hogy ez esetben a márka felárát jócskán meg kellett fizetnie.
A következő különlegesség egy Rolex távcső, ami valljuk be igazán szemrevaló (ha szabad ezzel a szóviccel élni) és nehezen szállhat vele versenybe egy akár kimagasló minőségű repi kulcstartó is. Gondoljunk csak bele, a Rolex számos olyan sportot szponzorál, mint a golf, tenisz, vitorlázás vagy akár a motorsportok, ahol egy hasonló messzelátó nem csak hasznos lehet a versenyek nyomon követésében, de presztízsértéke sem elhanyagolható mértékű.

A távcsövekből számos típus látott napvilágot, így a gyűjtése, az alapvetően drága órázás mellé nem az átlagember hobbija lett. Az utolsó Rolex acél távcsövet 2021-ben adták ki és a jelenleg online elérhető információk alapján a használt piaci ára nem megy fél millió forintnak megfelelő dollár alá.

Következő „versenyzőnk” egy 18 karátos arany Patek Philippe Golden Ellipse öngyújtó, ami szigorúan véve nem tartozik a repi ajándék kategóriába, ugyanis az óráktól külön is megvásárolhatták a tehetősebb rajongók. Ennek a megjelenése szintén a hetvenes évekre tehető, amikor még nagy divatja volt a dohányzásnak, így azt stílusosan is lehetett űzni.
Ha már a funkcionális repi ajándékoknál tartunk, akkor megkerülhetetlen márka a Richard Mille, ahol a marketingesek úgy gondolták, hogy egy új szintre emelik a piacot az RM polaroid kamerákkal. Funkcióját tekintve semmiben sem tért el a hagyományos polaroid fényképezőgépektől, sőt a Polaroid Corporation céggel karöltve készítették a gépeket, egyfajta ajándékként az órás cég VIP váráslói számára.

A Polaroid Snap Richard Mille kiadás az órás berkeken kívülre is eljutott, ugyanis előszeretettel gyűjtik az állapottól függően $200-500 között mozgó kamerákat a vintázs tech rajongók is.
A tech vonalon maradva nem mehetünk el szó nélkül az Audemars Piguet AP AirPods vagy a Gold Xoopar bluetooth-os hangszórói mellett, ráadásul a VIP vásárlók még AP faliórákhoz is juthattak. A formák esetében természetesen a már jól bevált hatszögletű hajóablakot vették alapul, azonban az in-house szerkezet iránti igényt ez esetben el kellett engedniük.

Használati tárgyak ide vagy oda, az eddigiek közül talál egyiket sem használnánk annyiszor ahányszor a telefonunkat. A korát kicsit megelőzve, de erre ráérzett a Tag Heuer is, ugyanis 2008-ban megjelent a luxus telefonjuk, aminek az ára $5400-6200 körül mozgott, ami mai árfolyamon körülbelül 1,8-2,1 millió forintot kóstál. Olyan funkciókkal volt ellátva, mint az érintőképernyő, bluetooth, de még MP3 lejátszására is képes volt, úgyhogy szólhatott rajta Flo Rida.


A MERIDIIST névre keresztelt telefon, amit nem titkoltan a nagyon gazdagok játékszerének szántak, sok hasonlóságot mutat egy Tag Heuer óra specifikációival. Például 430 alkatrészből szerelték össze, aminek jelentős része 316L rozsdamentes acélból készült. Ráadásként a kijelzőhöz zafírkristályt használtak. Alapvetően óramárkáról lévén szó, a telefon felső részén egy OLED kijelző folyamatosan mutatja az aktuális időt.
A lista nem lenne teljes az MB&F robotfigurái nélkül. A humanoid robotokra és robotkutyákra emlékeztető óratartók, gyermeki énünket kívánják előcsalogatni, ugyanis a figurák végtagjai mozgathatóak és ennek bizony nem is fog tudni ellenállni senki sem.


Az olvasottak és látottak alapján joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy vajon mikor mi járhatott és járhat ma is a marketingesek fejében? A választ nem tudhatjuk, mindenesetre izgatottan figyeljük az órás világ efféle újdonságait és igyekszünk tájékoztatni a kedves olvasóinkat is róla.
Forrás: Hodinkee, Phonearena, LuxuryBranded, Mobilaréna
Szerző

- Jó pár éve annak, hogy magával ragadott az órák világa. Kezdetben gyűjtöttem, majd fotóztam őket. Később órás témájú podcastel is foglalkoztam, valamint angol nyelvű órás bemutatókat is írok. Az 5BAR keretein belül pedig magyar nyelvű írásaimat olvashatjátok csupa olyan órás témában, ami engem igazán érdekel.
Legfrissebb bejegyzések
- 2025.06.16.CikkekMi történik a bronz óráddal? Avagy a patinásodás folyamata
- 2025.05.23.CikkekMikro-rotor, maximális stílus – A Poljot International Dobronrav közelről
- 2025.05.19.CikkekRégi forma, új erő – Girard-Perregaux és Bamford Deep Diver újratöltve
- 2025.04.28.CikkekVenezianico Redentore Enigma – Szokatlan stílus, de igazi olaszos karakter