A Felca Airmaster – Egy űrközeli óra történeteOlvasási idő ~ 7 perc

Airmaster

Amikor Kapu Tibor elhagyta a Földet a  SpaceX fedélzetén, sokunkban felvillant a remény, talán most először egy magyar óra is eljut a világűrbe. Az Evolvens helyett végül egy Omega Speedmaster került a csuklójára, de ez a pillanat felébresztette bennem a kíváncsiságot, hogy újra átnézzem a gyűjteményem, hogy melyik darab kötődhet az űrhöz és rátaláltam a Felca Airmasterre.

Egy űrhajós és egy elszalasztott lehetőség

A magyar űrutazás újkori történelme íródik, 2025 júniusában Kapu Tibor a második olyan honfitársunk, aki közel 45 év után Magyarországot képviselve újra kijutott a világűrbe. Bár a közösségi médiát és az órás fórumokat is bejárta a hír, hogy egy Evolvens órával a csuklóján indul útnak, a fellövés pillanatában mégis egy jól ismert Omega Speedmaster volt látható rajta.

Airmaster
Foto: Space

Nem tudni pontosa miért, talán protokollkérdés, talán a NASA szabályzata miatt, de végül mégsem egy Evolvens volt Kapu Tibor csuklóján, hanem a megszokott Omega Speedmaster. Ez a részlet újra eszembe juttatta azt a furcsa „régen minden jobb volt” nosztalgiát, hogy bár 1980-ban még korántsem éltünk egy szabad országban, de Farkas Bertalan akkor mégis felvihette a saját Certina Argonaut Panda kronóját az űrbe.

Ilyenkor óhatatlanul felmerül bennem a kérdés, ha már kifizettünk 51 milliárd forintot, vajon miért nem mehettünk legalább abban az órában, amit mi választunk? De ezen már kár bosszankodni. Térjünk vissza inkább az órák világába, abba a nyugodtabb, mechanikus univerzumba, ahol még megvan a választás szabadsága.

Airmaster
A kép forrása: https://www.facebook.com/hunor.urhajos
Airmaster
Foto : Evolvens

Felca – Egy elfeledett márka újrafelfedezése

Amikor valami órához is köthető esemény történik mindig végigpörgetem a saját gyűjteményemet, hátha találok valami tematikusan, sztorihoz illeszkedő darabot. Igaz a régi mondás, hogy aki keres az talál, mert a Felca Airmaster az, ami fiokban a legközelebb áll az „űrórák” világához, még akkor is, ha valójában sosem járt az űrben.

Airmaster
Foto: eCrater

A Felca neve ma már keveseknek cseng ismerősen, de a ’60-as és ’70-es években egy olyan márka volt, amely nemcsak a Titoni anyacég részeként¹ , hanem önállóan is érdekes és jól kidolgozott modelleket hozott létre. Az Airmaster széria különösen izgalmas, és a szóbeszéd szerint az első Holdra szállás emlékére indították útjára.

Airmaster
Foto: Titoni

Ez már önmagában is elég lenne egy misztikus háttértörténethez, de az óra formavilága, kidolgozottsága és mechanikája is említésre méltó.

A saját Felca Airmaster-triászom

Amikor 2020 környékén először találkoztam a Felca nevével, csak annyit láttam, hogy meglepően igényesen kidolgozott órák, meglepően olcsón. Az eBay tele volt velük, sokszor egy doboz cigi áráért lehetett hozzájutni egy olyan modellhez, amely első ránézésre simán versenyzett a nagyobb márkák darabjaival. Azóta persze egy kicsit nőtt az áruk, de még mindig nem tartoznak a túlértékelt kategóriába. Ez pedig egyfajta kincskereső örömöt jelenthet a gyűjtőknek.

Jelenleg három Airmaster-em van, amelyek jól lefedik a széria különböző korszakait.

1. Fekete számlapos, automata (Ref. 6186-1258)

Ez a darab az egyik klasszikusnak számít. A régi, kézírásra emlékeztető logó alapján még az első darabok egyike, egy 25 köves ETA 2452 automata szerkezet dolgozik benne, dátumablakkal. A piros másodpercmutató elsőre sportos karaktert kölcsönöz neki, de nagy valószínűséggel ez utólagos módosítás, az eredeti mutató minden általam látott példánynál az többi mutatóhoz hasonlóan fém színű.

Külön érdekesség, hogy ezen a modellen szerepel a „Nivaflex” felirat is, ez egy rugóacél típus neve, amelyet a szerkezet főrugójához használtak, és elsősorban a tartósságot és rugalmasságot hivatott jelezni.

2. Fehér számlapos, automata (Ref. 6186)

Mechanikailag ugyanaz, mint a fekete, de ez már az eredeti fém színű másodpercmutatót viseli, így jó viszonyítási alap az előző példányhoz. A Nivaflex felirat itt már nem szerepel, de a szerkezet azonos.

3. Kézihúzós, új logós modell (Valószínűleg Ref. 9552)

Ez már a Felca új korszakának terméke: a korábbi dőlt betűs logó helyett már a keresztezett nyilas embléma látható a számlapon. 21 köves kézihúzós szerkezete van, dátumablakkal, a felépítése egyszerűbb, de még mindig minőségi.

Airmaster? Skymaster? Airnavigator? – amikor a Felca az eget célozta

A Felca Airmaster sorozat nem egyetlen modell volt, hanem inkább egy tematikus vonal, amely több típust és szerkezeti variánst is felölelt, hasonló arculattal, de különféle feliratokkal, tokformákkal és műszaki tartalommal. A hatvanas évek végi, hetvenes évek eleji korszakra jellemző volt, hogy a Felca (mint sok más márka) a repülés, az űrkutatás és a technológiai fejlődés iránti rajongást próbálta megragadni a fantázianeveivel, Airmaster, Skymaster, Airnavigator, ezek mind ugyanannak a történelmi pillanatnak a leképezése voltak. Az Airmaster szérián kívül is akad néhány érdekes darab, amelyekről sokáig nem tudtam eldönteni, hogy mennyiben tekinthetők a sorozat részeinek:

Felca Airnavigator (Ref. 9589)

Ez a modell egy 41 köves ( inkább 25) ETA 2452 automata szerkezetet kapott, amit a Felca „Rotomatic”-ként emlegetett – valószínűleg saját márkaneve az automata felhúzáshoz. A 41 köves kivitel ritka és különleges, de a gyakorlatban a plusz kövek inkább marketingfogások voltak, mint funkcionális előnyök.

Felca Skymaster (Ref. 7101)

Ez a darab már kézihúzós, 17 köves AS szerkezettel. A pontos kaliberszámot nem sikerült beazonosítanom, de valószínűleg valamilyen általánosan elterjedt, megbízható mechanika dolgozik benne. A név inkább PR-ötlet lehetett: a „Sky” és az „Air” közti különbség talán inkább a hangulatkeltésről szólt, mintsem technikai különbségről.

Az űrórák vadászata – és a Felca 8102

A legújabb célpontom egy különleges hátlappal rendelkező modell, a Felca Airmaster 8102, amelynek hátlapján egy űrhajó domborítás látható. Ez a részlet ugyanúgy nosztalgikus, mint játékos és persze egyértelmű utalás az űrkorszak romantikájára.

Nekem amúgy is gyengéim a hátlapminták. Sokszor jobban meg tudnak érinteni, mint egy szép számlap. Ott van például a Nivada méltóságteljesen csoszogó pingvinje, az Omega Constellation kupolás obszervatóriuma, vagy a Titoni Seascoper hátulján ringatózó tengeralatjáró. Ezek nem csupán dizájnelemek, hanem miniatűr történetek, üzenetek egy adott korszakból és számomra épp ettől válik az óra igazán személyessé.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem kezdődött meg a vadászat egy ilyen példány után. Egyelőre nem tudni, hogy mechanikailag különbözik-e a többi Airmastertől, de a dizájn szempontjából ez az egyik legkarakteresebb változat. Igérem, ha bekerül egy a fiokomba be fogok róla számolni.

Összegzés: Felca és az ég vonzása

Az Airmaster (és rokon) modellek nem jártak az űrben, és nem kapcsolódnak konkrét repülési programhoz, de visszatükrözik egy kor optimizmusát és technológiai lázát, amit a holdraszállás, a repülés terjedése és az űrverseny határozott meg. A Felca nem volt Omega vagy Bulova, de saját szerény eszközeivel megpróbálta megfogni a korszak hangulatát, jó minőségű, elérhető árú órákban, amelyek még most is működnek, és történeteket mesélnek.

Talán ez a legszebb az óragyűjtésben, nem az objektív érték számít, hanem az, amit az adott darab számunkra jelent. És a Felca Airmaster, számomra, most épp az űrutazás nosztalgiájának legszebb leképezése.

Végszóként fontos megjegyeznem, hogy ez a cikk, ahogyan maga a #BEATER sorozat is, nem teljes körű márkatörténeti áttekintés vagy gyűjtői kézikönyv – inkább egy személyes felfedezés lenyomata. Bizonyos részletek még tisztázásra várnak, és könnyen lehet, hogy idővel újabb összefüggések is előkerülnek. Ha eljutok oda, szívesen ások mélyebbre.

Jó keresgélést!

Vissza a kezdőoldalra

Szerző

Pajer Kristóf
Pajer Kristóf

Ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel heti hírlevelünkre!

Kéretlen reklámokkal nem fogunk zavarni!