#hirdetes #szponzoralttartalom
Az órát szponzoráció keretén belül bocsátotta rendelkezésünkre a Next-Time Kft., melyet ezúton is köszönünk!
Litvánia híres óragyárából, a Vostok-Europe-tól érkezett egy bronztokos remekmű országunkba, mely egyenesen a hazai forgalmazó, a Next-Time Kft. székhelyén landolt. Itt boldogan vettem magamhoz egy tartós teszt erejéig. Azért ez az óra nem egyszerű… egy legendás szovjet hordozórakéta inspirálta és még a Déli-sarkot is megjárta.
Az N1 rakéta
Egy név, melynek hallatán minden űrkutatást kedvelő felkapja fejét. A valaha volt legbrutálisabb, legerősebb hordozórakéta, egy valóságos szörnyeteg, melyet szovjet mérnökök álmodtak tervezőasztalra, majd építettek nagy sebbel-lobbal a kilövőállásra. Óriási tempóban és igen nagy erőfeszítéssel alkották meg… talán túlságosan is naggyal.
Az űrverseny idején az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió óriási mérnöki csaták során feszültek egymásnak. A cél, a világűr meghódítása, gigászi feladatnak tűnt még ennek a két gazdasági-katonai nagyhatalomnak is. Amikor Kennedy elnök 1961. május 25-én, híres kongresszusi beszédében bejelentette, hogy Amerika még az évtized vége előtt embert juttat a Holdra és vissza is hozza, mindenki a fejéhez kapott, akinek köze volt abban az időszakban az űrkutatáshoz. Minden épkézláb és bármennyire is hozzáértő ember egy célért dolgozott Amerikában, több százezer személy vett részt a munkálatokban, hogy elsőként hódíthassák meg a Holdat.
Az USA a folyékony hajtóanyagot használó, 5 hajtóművel szerelt Saturn V hordozórakéta továbbfejlesztését még nagyobb iramra fogta. Az amerikaiak szerkezete óriási teherhordó képeségekkel rendelkezett, ráadásul soha nem készült hasonló alkotás korábban. A teljes Apollo holdprogramot erre alapozták és sikerrel teljesített a küldetések nagy részénél.
Erre válaszul indult meg a szovjet N1 rakéta fejlesztése nagy sebbel-lobbal. Amikor elkészült, a valaha volt legnagyobb szovjet rakétát láthatták maguk előtt a megálmodói a kilövőálláson. A vetélytárshoz képest az orosz rakéta valamelyest alulmaradt méretben, viszont lényegesen nagyobb tolóerővel rendelkezett.
Azonban ez a mű korántsem volt olyan sikeres mint amerikai vetélytársa. Összesen 12 kilövéses tesztsorozat szerepelt a tervekben, azonban csak 4-ig jutottak el vele, ráadásul egyik sem volt sikeres.
A hajtóművek elhelyezkedése túlságosan bonyolultnak bizonyult. Mind a négy rakétateszt robbanással végződött. A 30 darab NK-15 jelű hajtómű nem tudott rázkódásmentes gyorsítást produkálni, aminek a következménye a rakéta megsemmisülése volt minden egyes próbálkozás során. A hajtóművek száma, elhelyezkedése és a hajtóanyag vezetékrendszere túlságosan bonyolult volt, a teljes szerkezet felépítése pedig nem tudta elnyelni a keletkező rezonanciát.
A szovjet katonai-politikai vezetésnek alapvetően nem fűlött a foga a holdprogramra. Szükséges, megugrandó feladatnak, presztízskérdésnek tartották, ami ráadásul túlságosan drágának bizonyult.
Végtére is az 1972 őszén az utolsó sikertelen teszt után leállították a rakéta fejlesztését, hisz eddigre az USA már a december 7-i, sorban hatodik sikeres Holdraszállására készült. A világ az űrverseny győztesét ünnepelte, a szovjet űrprogram mélyponton volt, hisz jócskán kiköltekezett és a sikertelenség okán alulmotiválttá váltak az orosz tudósok.
A fenti monumentális és emlékezetes rakétának, az azzal kapcsolatos kísérletsorozatnak és a hihetetlen, emberfeletti teljesítménynek állít emléket a Vostok-Europe óragyár az N1 Rocket szériával, amely első megjelenése óta már „ráncvfelvarráson” is átesett, azonban a korábbi darabok is elérhetők a hazai forgalmazó kínálatában.
A Vostok-Europe N1 Rocket családja nem ismeretlen az órarajongók körében. Máig a legváltozatosabb, legszínesebb sorozat, ezáltal bizton állíthatom, hogy a legnépszerűbb is.
Az óra
Ahogy már fentebb is említettem a tesztóra bronztokkal készült. Ez a nemes anyag igen különleges, hiszen ahogy telik-múlik az idő, ahogy kedvencünket érik a különféle külső hatások, váltakoznak a sós-savas-száraz-nedves közegek, az oxidáció úgy hagy nyomot az órán. Elszíneződik, foltosodik, felveszi egyedi, sajátos megjelenését, idomul a használójához. Ettől lesz az óra a miénk, a mi egyedi szokásainkat magán hordozó ékességünk. A főként rézből és ónból készített ötvözet a CuSn8 vegyjelet kapta és marine bronznak nevezik. Igen előnyös tulajdonságokkal bír, nagy előszeretettel alkalmazzák az óragyártásban, hisz jól ellenáll a korróziónak mégis könnyedén és látványosan megmunkálható.

A tok 12 szögletű, jól átgondolt kialakítású, hisz 46mm-es, igen méretes átmérőjéhez képest meglepően kényelmes viselet. Ehhez nagymértékben hozzájárulnak a kecsesen ívelt, csuklót követő fülek is. A robosztus megjelenést fokozza a tok 17mm-es vastagsága és domború K1 kristályból készült óraüveg is.
A lünetta 60 klikkes, egyirányba forgatható kialakítású, sötétzöld színű, amely nagyszerűen passzol a számlap szürkébe hajló zöldjéhez. Az indexek lumineszkáló festékkel bevontak és erős kontraszttal különülnek el a háttértől, így könnyedén leolvasható a pontos idő.
A mutatók az inspirációra hajazva rakéta alakúak és szintén bronz színűek. A számlap felső szegmensében kapott helyet az óra egyik igen vonzó jellemzőt adó komplikációja, mely félköríves és a rendelkezésünkre álló 41 órányi járástartalék aktuális szintjét mutatja. A járástartalék-kijelző megosztó, sokan feleslegesnek tartják, én az egyik legjobb funkciónak tartom ezen az órán. Megnyugtató ha tisztában vagyok azzal, hogy éppen milyen a főrugó feszítettsége, kell-e húzni rajta vagy csupán feldobom az órát a csuklómra és indulhatok is.
A dátumkijelző meglátásom szerint kissé esetlenre sikeredett. Ebből a célból külön segédszámlap kapott helyet 6 óra fölött, azonban olyannyira aprócska, hogy a dátum leolvasása minden esetben feladta számomra a leckét.
A korona menetes zárral biztosítja a fokozott vízállóságot, ennek és a tok kialakításának köszönhetően 200 méterig ellenáll a víz nyomásának óránk.
Az időmérőt hasra fordítva feltűnik számunkra a rozsdamentes acél hátlap, melynek közepe átlátszó, K1 krsitállyal fedett, hogy bepillantást engedjen a szerkezetre. Köríves felirat tudatja számunkra a modell elnevezését, a vízállóságot, a tok és a hátlap anyagát, illetve, hogy a 3000 darabos limitáció hányadik példányát tartjuk éppen a kezünkben.
Az N1 rakéta farára, pontosabban az ott elhelyezett hajtóművekre utal körívben elhelyezett pontocskák a hátlapon.
A szerkezet a Seiko már régóta ismert NE57 típusa, ami a japán gyártó 29 köves, 21.600 féllengésszámmal működő, járástartalék-kijelzős werkje, ami a teszt során meglepően pontos volt, hiszen egyszer sem mértem napi 5 másodpercnél nagyobb eltérést.
Az gyári csomagolásban egy bőrszíjat mellékelnek az N1 Rocket bronz modelljéhez, melyen a cérna színe harmonizál a számlappal és a lünettéval, így kékeszöldben pompázik. A webshopban lehetőségünk nyílik vásárolni a típushoz passzoló szilikonszíjat is, mely véleményem szerint sokkal szerencsésebb választás a mindennapokra és legalább annyira látványos azzal is óránk.
Vostok-Europe a Déli-Sarkon
Pavel Kosztrikin orosz üzletember nagy kalandor hírében állt, aki számos hegycsúcsot hódított meg szerte a kontinenseken. Egész életében kereste a kihívásokat és az extrém körülményeket, melyek között próbára tehette magát, hogy tűrőképessége határait feszegesse.
2020. januárjában az Antarktiszon járt, hogy két hegycsúcs megmászása között „pihenőt” tartva nem kisebb trófeát szerezzen, mint a Déli-Sark elérését. Ezen útján egy Vostok-Europe N1 Rocket karóra volt a társa, ráadásul a tesztünk alanyaként bemutatott bronztokos változat testvére, melyet a néhány árnyalattal eltérő színű, de szintén zöld számlappal szerelték fel. Pavel hazaérkezvén, videóriportban mesélt az átélt kalandjairól egy orosz nyelvű órákkal foglalkozó csatornán, ekkor fogalmazta meg az N1 Rocket-tal, szélsőséges körülmények között szerezett tapasztalatait.
Elmondta, hogy a bronz tok a rendkívüli hideg és nedves körülmények ellenére sem színeződött el olyan mértékben, mint azt várta. Javaslatot fogalmazott meg a gyártó felé egy extra óraszíjjal kapcsolatban, mely a keze és az óratok között helyezkedne el, hiszen olyannyira lehűlt a bronz óraház, hogy esetenként csaknem hozzáfagyott a bőréhez. Ráadásul a gyári óraszíj a nagyon alacsony hőmérsékletnek köszönhetően rendkívül merevvé vált és igen nehézkesen sikerült csak kicsatolnia. Talán szerencsésebb a szilikon szíj használata efféle körülmények között. Erre azonban már adott is a lehetőség, hiszen vásárolhatunk kedvenc óránkhoz ilyen kiegészítőt.
Pavel 2022 májusban újabb nagy kalandra szánta el magát, az Everest meghódítása volt ezúttal a célja. Azonban az 1-es táborban légzési nehézségei adódtak, a kedvezőtlen időjárás miatt a szakszerű segítség késett, az egyre rosszabodó állapota pedig megakadályozta abban, hogy alacsonyabb szintre ereszkedjen vissza. A magashegyi betegség egyre jobban elhatalmasodott a szervezetén, végül május 7-én utolérte a végzet.
Összegzés
A Vostok-Europe újfent nagyszerű, strapabíró és megbízható órát alkotott, mely bizonyította a legextrémebb körülmények között is a rátermettségét. Jó szívvel ajánlom kalandorok, túrázók, sportolók kiegészítőjének, de bárki számára nagyszerű választás lehet, aki, masszív, férfias megjelenésű karórát szeretne.
Az óra megvásárolható a hazai forgalmazó webshopjában, korlátozott darabszámban.
#hirdetes #szponzoralttartalom
Az órát szponzoráció keretén belül bocsátotta rendelkezésünkre a Next-Time Kft., melyet ezúton is köszönünk!
Szerző
- Több éve már annak, hogy magával ragadott az "órázás” szenvedélye mellett az írás is. Főszerkesztőként kiemelt feladatomnak tartom, hogy az 5BAR csapata mindig friss és minőségi tartalommal várja az oldal látogatóit.
Legfrissebb bejegyzések
- 2025.06.23.CikkekBlancpain Fifty Fathoms 38 mm: teljes értékű búváróra kompakt méretben
- 2025.06.02.CikkekGrand Seiko Spring Drive UFA Caliber 9RB2: a japán óratechnika csúcsa
- 2025.05.30.CikkekTAG Heuer Monaco Gulf 2025 Edition – visszatér a legenda
- 2025.05.02.CikkekTimex 1995 Intrepid Reissue – retró ikon újjászületése a nyári kalandokhoz